< Terug naar overzicht

Hoge lonen van CEO's ondermijnen motivatie en productiviteit

De groeiende kloof tussen het loon van de CEO en de gemiddelde werknemer ondermijnt de moraal en de motivatie van de arbeidskrachten, zo waarschuwt een studie van de Birkbeck University of London.

Het onderzoek van professor Almuth McDowall bestond uit een diepte-onderzoek van publiek beschikbare loongegevens en ander bewijsmateriaal, een enquête met 52 beleidsmakers en een workshop met 14 HR-directeurs, kaderleden en loonspecialisten.

De resultaten tonen duidelijk aan dat de kloof tussen de wedde van een CEO en een werknemer steeds groter wordt. Zo is het gemiddelde CEO-loon van een Brits bedrijf in de ‘FTSE 100 Index’ nu 187 keer hoger dan die van de gemiddelde Britse, voltijdse medewerker (in 2001 was dit ‘slechts’ 47 keer hoger).

Meningen sterk verdeeld

Stakeholders in organisaties die getroffen worden door deze problematiek hebben heel uiteenlopende meningen erover. Zo gelooft meer dan de helft van de beleidsmakers in de enquête dat de wedde van de CEO gerechtvaardigd wordt door het streven naar winst. De anderen geloven dan weer dat het belangrijker is om op de bedrijfsnoden voor de lange termijn te focussen en actie te ondernemen omtrent het loon (en gedrag) van CEO’s.

Uit bestaand onderzoek is al gebleken dat organisaties meer aandacht moeten besteden aan de selectie van de CEO. Het is immers waarschijnlijk dat individuen met narcistische neigingen gekozen worden als leider, met sterke onderhandelingsvaardigheden om zichzelf hogere lonen toe te kennen.

“Status-quo onhoudbaar”

Professor McDowall besluit: “Ons werk suggereert dat de CEO-verloning zich op een crisispunt bevindt. We kunnen het status-quo niet behouden als we willen inzetten op bedrijfsculturen en -structuren die gebaseerd zijn op vertrouwen, eerlijkheid en duurzame besrijfsprestaties. Te vaak wordt de hoge CEO-wedde verklaard door de kracht en persoonlijkheid van de specifieke CEO, de samenstelling van de looncommissie en de noodzaak om een gulle verloning aan te bieden in vergelijking met concurrerende bedrijven.”

“Significante aanpassingen aan de CEO-wedde zijn dan ook noodzakelijk. Hun verloning moet lager zijn, met een transparantere structuur, gelinkt aan een transparantere verslaggeving van de financiële en niet-financiële maatstaven voor succes”, aldus de hoofdonderzoeker.

Bron: The British Psychological Society (bps.org.uk)

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen