< Terug naar overzicht

Hoe overtuigt u high potentials om een leiderschapstraining te volgen?

Misschien herkent u de uitdaging: er zijn wel wat jonge mensen (m/v) die u als toekomstige leiders van uw organisatie ziet, maar erg gemotiveerd om aan het leiderschapsprogramma te starten zijn ze niet. Professoren Krishna Savani en Xi Zou onderzochten wat high potentials kan motiveren.

Vele ondernemingen bieden een programma rond leiderschapsontwikkeling aan. Op die manier willen ze de high potentials van vandaag vormen zodat ze de leiders van morgen zullen zijn. De uitdaging is vaak om de jonge mensen zo ver te krijgen dat ze zich ook werkelijk inschrijven voor het programma.

Krishna Savani, verbonden aan Nanyang Business School en Nanyang Technological University (allebei in Singapore) en Xi Zou van de London Business School (VK) onderzochten bij 530 werkende volwassenen in de VS of de belofte om een leiderschapsrol te krijgen alleen al voldoende is om hen over de streep te trekken. Dat deden ze door hen twee versies van een beschrijving van een leiderschapstraining te bezorgen. Terwijl de ene benadrukte dat de opleiding hen zou helpen om een leider te worden die effectieve beslssingen neemt, beloofde de andere hen dat de opleiding hen zou helpen om leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen zoals het nemen van effectieve beslissingen. Verder waren de beschrijvingen identiek. Een subtiel verschil, maar wel een die impact heeft, zo blijkt.

De onderzoekers vroegen aan de proefpersonen welke opleiding het moeilijkst lijkt, en hoe geïnteresseerd ze zijn om zich in te schrijven. Uit de resultaten blijkt dat de opleiding die deelnemers wil helpen om een leider te worden, als uitdagender en moeilijker wordt gezien dan de opleiding die focust op leiderschapsvaardigheden. Bovendien is die opleiding ook minder populair: minder deelnemers geven aan zich te willen inschrijven.

Wat moeten we daar nu van onthouden? In elk geval dat hoe u opleidingen kader belangrijk is. "We geloven dat een opleiding die focust op 'leider worden' mensen kan ontmoedigen om zich in te schrijven, omdat het niet duidelijk is hoe ze dat kunnen bereiken", schrijven de onderzoekers. "Er is geen makkelijk en duidelijk pad om onmiddellijk leider te worden. Aan de andere kant kan de focus op het leren van leiderschapsvaardigheden meer motiverend zijn, omdat de taken redelijk en doenbaar lijken."

Zeg dus niet 'word leider', maar 'leer leiderschapsvaardigheden'.

Bron: Harvard Business Review

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen