< Terug naar overzicht

Hoe bindt u de Google-generatie?

Generatie Y is een zelfverzekerde, optimistische generatie medewerkers die gewend is haar zin te krijgen. Hoe bindt en boeit u deze millenniumgeneratie?

De Google-generatie vindt de werk-privébalans zeer belangrijk. Naast hun werk, hebben ze heel wat andere zaken waaraan ze graag tijd besteden. De oudere generaties snappen dat niet, zij zijn immers gewend zich te focussen op hun baan en bereid om daar veel voor op te offeren. De generatie Y vraagt meer van werkgevers. Zij denken: "Ik werk voor je zolang je me boeit." Dit geldt des te meer voor jonge hoogopgeleiden.

Technologische vooruitgang en economische voorspoed

De Y-medewerkers zijn opgegroeid in een tijd van technologische vooruitgang en economische voorspoed. Ze werden vertroeteld door hun ouders. Deze nieuwe medewerkers zijn veeleisend. In eerste instantie werken ze voor het geld, maar ze vinden uitdaging, sfeer, collega's, ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en waardering enorm belangrijk. Hard werken is prima, maar het moet wel leuk en interessant blijven.

Latent werkzoekend

Dit betekent dat je deze mensen met je wervingsproces in hun enthousiasme moet raken. Nog belangrijker: richt je op het vasthouden van deze groep. Generatie Y is namelijk snel teleurgesteld. Deze medewerkers zijn daarom voortdurend latent werkzoekend. Als ze niet krijgen wat ze willen, zoeken ze een andere baan. Van de jongeren die nu werken, heeft ruim de helft al twee tot vijf werkgevers gehad.

'Personal branding'

Door internet en sociale mediakanalen wordt transparantie belangrijker. De millennial wil authentiek zijn en verwacht dit ook van werkgevers. Hij ziet de werkgever het liefst als een ‘persoonlijkheid’ in plaats van een merk, en die persoonlijkheid moet bij haar eigen merkwaarden aansluiten.

‘Personal branding’ is voor jongeren een unieke manier om zichzelf op de arbeidsmarkt te zetten. Ze willen trots zijn op hun werkgever en dat laten zien. Denk bijvoorbeeld na over hoe je hen betrekt bij belangrijke beslissingen in je organisatie: luister naar hen en durf van hen te leren.

Flexibiliteit en vrijheid

Generatie Y werkt hard, maar vindt vrijheid wel belangrijk. Jongeren zijn uitblinkers in multitasken. Werk en privé lopen vaak door elkaar. Daarom is het voor hen logisch dat ze worden afgerekend op hun prestaties en niet op een ‘9 tot 5’-mentaliteit. Vertel een millennial niet dat hij op het werk niet privé mag mailen, want dan is hij snel vertrokken.

Generatie Y wil flexibiliteit, zoals de mogelijkheid om van thuis uit te werken. Sociale contacten op het werk zijn voor deze groep nochtans bijzonder belangrijk en daarvoor moet je wel op kantoor zijn. Toch willen zij een zekere mate van flexibiliteit en vrijheid ten aanzien van werktijden en werkplek. Vooral omdat zij al lang de voordelen kennen van online informatie verzamelen, samenwerken en contacten onderhouden. Is je organisatie klaar voor ‘het nieuwe werken’?

Online communiceren als tweede natuur

Generatie Y kan niet zonder internet. Y is gewend aan snelle communicatie en doet dit het liefst via sms of sociale netwerken. Ook in een organisatie zijn ze tevreden als ze dingen kunnen regelen met een klik. Denk aan het invoeren van e-HRM. Y wil niet met een verhuiskaart bij HR langs gaan om adresgegevens of een bankrekeningnummer te wijzigen. De jonge medewerkers willen geen nieuws op het prikbord van de kantine lezen of aan een manager vragen hoeveel verlofdagen ze hebben. Zorg dat je aansluit bij de belevingswereld en behoefte van de nieuwe generatie. Ook zo ben je een aantrekkelijke werkgever.

Bron: PW. (pwnet.nl)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen