< Terug naar overzicht

Hitparades van beste werkgevers maken geen indruk

Er circuleren al vele versies van hitlijsten die de beste werkgever, de top employer, de beste werkgever voor werkende ouders, de beste werkgever voor hoger opgeleiden en dies meer weergeven. Werf&, het Nederlandse vaktijdschrift over arbeidsmarktcommunicatie, onderzocht de impact van het fenomeen en stuitte al op 18 dergelijke lijsten.

Veel bedrijven vinden het belangrijk om goed voor de dag te komen in de lijsten van ‘beste werkgevers’. Zo hopen ze zich te onderscheiden van hun concurrenten op de arbeidsmarkt. Kortom, ze zien het als een interessante steun voor hun ‘employer branding’. Ondertussen liggen de kandidaten naar wie ze hengelen, evenwel al lang niet meer wakker van dergelijke populariteitspolls, zo blijkt uit de studie van Werf&.

Werf& heeft een overzicht samengesteld met nu al 18 van dergelijke ‘beste werkgever’-hitlijsten. Die rankings meten trouwens niet altijd hetzelfde. Soms peilen ze de bekendheid en populariteit van een werkgever, soms gaat het om de tevredenheid van de medewerkers of de arbeidsvoorwaarden.

Een publiek geheim is dat in bijna de helft van de lijsten een werkgever pas in aanmerking komt als hij betaalt voor een onderzoek dat vaak duizenden euro’s kost, zo stipt Werf& aan. Veel werkgevers hebben dat er trouwens best voor over.

Werf& vroeg aan nagenoeg 1200 kandidaten of ze rekening houden met dergelijke ‘hitlijsten’. Dat valt tegen. Werkzoekenden zeggen zelfs vrijwel geen gebruik te maken van de werkgeverslijstjes. Slechts één op de tien werkzoekenden betrekt zo’n lijst in zijn zoektocht naar een baan.

Uiteraard gebruiken de werkgevers hun hitnotering ook in hun personeelsadvertenties en op hun jobsites, maar amper 12 procent van de beroepsbevolking vindt dat geloofwaardig. Bijna 40 procent vindt het gebruik van de rankings in wervingsuitingen juist ongeloofwaardig.

“Werkgevers investeren veel geld en tijd in de verschillende werkgeverslijstjes die er zijn, terwijl werkzoekenden er niet echt op zitten te wachten”, concludeert Werf&-uitgever Martijn Hemminga. Toch hoeft een deelname aan zo’n hitlijst niet helemaal nutteloos te zijn, geeft Hemminga toe: “Meedoen met deze werkgeverslijstjes is met name interessant voor het hebben van ken- en stuurgetallen.”

Werf& heeft voorlopig niet onderzocht of dergelijke ‘hitlijsten’ ook helpen om werknemers aan boord te houden. Hemminga zegt daarover in Personeelsnet.nl: “Het zal mensen wel kunnen bevestigen in hun keuze dat ze bij een goede werkgever werken. Maar als werknemers het niet naar hun zin hebben, zullen ze niet positiever tegen de organisatie aankijken omdat deze goed scoort op zo’n beste werkgeverslijstje.”

Bron: Personeelsnet, Personeelslog, Werf&

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen