< Terug naar overzicht

Het principe ‘cash for cars’ komt er (voorlopig) niet

Open VLD wil niet afstappen van het door de regering ingenomen standpunt om bedrijfswagens te laten inruilen voor nettoloon, of ‘cash for cars’. Een voorstel van de sociale partners om de omruiling naar nettoloon te laten vallen, kan niet voor de Vlaamse liberalen.

De vakbonden en werkgevers bereikten een akkoord binnen de Groep van Tien over het mobiliteitsbudget. Bedoeling is werknemers niet langer automatisch een bedrijfswagen te geven, maar hen te laten kiezen tussen verschillende opties: bijvoorbeeld een bedrijfswagen, een kleinere bedrijfswagen in combinatie met een abonnement op het openbaar vervoer of louter een abonnement. Als er nog budget overblijft, zou dat kunnen worden uitbetaald, maar niet netto.

Een definitief akkoord tussen de sociale partners is er evenwel nog niet. Grote vraag blijft wat met het restbedrag moet gebeuren. Open VLD zegt open te staan voor andere mobiliteitsopties, “maar ter aanvulling, niet ter vervanging”, aldus Kamerlid Egbert Lachaert. “Het cashverhaal moet evenwel blijven. Zonder cash-incentive is er geen effect op de mobiliteit.”

Ook voorzitter Gwendolyn Rutten heeft het niet begrepen op een voorstel door de sociale partners zonder een element van nettoloon. “Het is niet aan de vakbonden en de werkgevers om te beslissen over extra nettoloon, maar aan de mensen zelf. De tijd van bonnen voor voedsel of bonnen voor trein, tram en bus is echt wel voorbij”, hekelt ze.

CD&V ziet het anders

Dat ziet men bij CD&V echter heel anders. “De afspraak binnen de regering is wat ze is”, reageert Kamerlid Jef Van den Bergh. “Maar de premier zei in de Kamer dat ook de meningen en adviezen van externen moeten worden meegenomen. Ik ga er dus vanuit dat de regering rekening zal houden met het advies van de sociale partners. Dit gaat over de relatie tussen werkgevers en werknemers, dus het lijkt met nogal evident dat daar ook rekening mee gehouden wordt.”

Het CD&V-Kamerlid ziet veel meer in een volwaardig mobiliteitsbudget. Dat heeft zijn effect al bewezen, aldus Van den Bergh, zwaaiend met proefprojecten bij verschillende bedrijven. “Alleen botsen zij op een wirwar aan administratieve en fiscale regels om dit op een eenvoudige manier toe te passen. Zij worden eigenlijk (para)fiscaal en administratief gestraft voor hun keuze voor alternatieven van de bedrijfswagen”, besluit hij.

Bron: De Morgen (demorgen.be) en De Tijd (tijd.be)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen