< Terug naar overzicht

'Het nieuwe werken' veronderstelt ook ‘het nieuwe organiseren’

Wanneer organisaties 'het nieuwe werken' (HNW) willen introduceren, zal dat mislukken, tenzij ze óók werk maken van 'het nieuwe organiseren'.

Dat zegt hoogleraar Geert Van Hootegem. Hij doceert Sociale Innovatie en Veranderkunde aan de KU Leuven. Volgens Van Hootegem is het grote probleem voor 'het nieuwe werken' (HNW) dat veel organisaties nog gebaseerd zijn op de oude managementprincipes van Taylor. “Kort gezegd komen die hierop neer: je knipt je productieproces op in verschillende onderdelen. Vervolgens breng je die onder in verschillende afdelingen en dat werk laat je doen door gespecialiseerde mensen. De idee daarachter is dat wanneer alle bewerkingen (van het productieproces) door specialisten uitgevoerd worden, je het meest productieve proces krijgt.”

Maar dat is helemaal niet waar, zegt Van Hootegem: “Kent u dat spelletje van de basisschool waar kinderen elkaar iets influisteren? Aan het eind van de rij is de boodschap vervormd. Dat werkt hier net zo. Als je je productieproces opknipt, heb je bij elke knip systeemverlies. Elke knip levert dus kosten op, en soms worden de kosten van het opknippen hoger dan de baten. Dan heb je een probleem.”

Anders organiseren


De eisen aan de producten en diensten die bedrijven leveren, worden steeds hoger. Kon je eerst nog concurreren op prijs, later moest dat ook op kwaliteit, flexibiliteit, in een globale context en met oog voor duurzaamheid van mens en milieu. “En het is niet of-of, bedrijven moeten aan al die voorwaarden voldoen, willen ze overleven.”

Daarvoor is wel een andere organisatie nodig. “Niet meer rond bewerkingen, maar rond processen. Stel: iemand krijgt een auto-ongeluk. In een oud ziekenhuis wordt hij dan van afdeling naar afdeling gesleept, waar elke keer weer een deel van de behandeling wordt uitgevoerd. Een ziekenhuis dat zich op de nieuwe manier organiseert, zet mensen met auto-ongelukken bij elkaar. Want die blijken vaak dezelfde letsels te hebben. Je knipt het proces dus niet meer op, met alle systeemverlies vandien, maar je creëert zelfsturende teams die volledig zelfvoorzienend zijn. Het is eigenlijk een netwerk van kleine bedrijfjes die afzonderlijk heel dicht bij de markt staan.”

'Het nieuwe werken'


Maar wat heeft dit alles nu te maken met 'het nieuwe werken'? Van Hootegem: “Als je je werkproces eindeloos hebt opgeknipt en je bent per week urenlang bezig om de samenhang weer bij elkaar te vergaderen, dan is HNW misschien niet zo’n goed idee. Want wat gebeurt er als je ook nog eens te maken krijgt met mensen die halve dagen thuis werken? Dan wordt het allemaal nóg ingewikkelder. Mijn idee is: als je organisatie al structureel verkeerd georganiseerd is, zal het er niet beter op worden wanneer je er een heel nieuw model op loslaat. Volgens mij moeten we toe naar situaties waarbij het proces bij elkaar blijft, dichtbij de klant, in zelfvoorzienende teams.”

Bron: P&O Actueel

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen