< Terug naar overzicht

‘Het nieuwe werken’ is antwoord op crisis

Belgische werknemers zien het gebruik van nieuwe technologieën als een mogelijke remedie tegen de economische crisis.

Dat blijkt uit de vierde editie van de ICT-Barometer, een onderzoek van InSite Consulting in opdracht van Getronics. Uit het onderzoek blijkt dat negen op de tien Belgische werknemers denken dat de economische crisis nadelig is geweest voor hun bedrijf. Eén op de vier werknemers vindt bovendien dat zijn baan onder de crisis lijdt.

Volgens de ICT-Barometer gelooft 60 procent van alle Belgische werknemers dat flexibele en op samenwerking gerichte werkplekken kunnen helpen om de crisis te bestrijden. Overschakelen op ‘het nieuwe werken’ zou bedrijven besparingen op het vlak van werkruimte en transportkosten opleveren, nieuw talent aantrekken omdat de afstand tot het bedrijf niet langer als een hinderpaal wordt gezien, het absenteïsme verlagen en de productiviteit en efficiëntie verbeteren.

Bedrijven uit de ICT- en industriële sector blijken het verst gevorderd met de invoering van 'het nieuwe werken', althans op de farmaceutische sector na. Overheidsorganisaties beschikken daarentegen nog over het grootste groeipotentieel om het concept toe te passen.

De enquête brengt ook aan het licht dat 40 procent van de bedrijven het principe van het flexibel kantoor toepast, wat een stijging van 6 procent oplevert in vergelijking met 2011.

De Belgische ‘telewerker’ blijkt een tevreden werknemer. 70 procent van de werknemers die nu niet kunnen telewerken, wil dat in de toekomst wel doen. De voornaamste hinderpalen voor de invoering van 'het nieuwe werken' zijn de aard van het werk (55 procent) en de werkgever die geen toestemming geeft (34 procent).

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen