< Terug naar overzicht

Het 'nieuwe werken' blijft in opmars, maar ook de nadelen worden duidelijk

Steeds meer organisaties schakelen over naar een mix van thuiswerken, het herinrichten van kantoren op basis van werkplekdelen en het beoordelen van resultaten in plaats van aanwezigheden. Om deze nieuwe vorm van werken te doen slagen, is er een evenwicht nodig tussen de verschillende aspecten van deze vorm van werken.

Dat blijkt uit een publicatie van de Stichting Innovatie & Arbeid binnen de SERV, dat onder meer op basis van observatie in acht bedrijven onderzoek deed naar hoe het 'nieuwe werken' er uitziet op de werkvloer.

Risico’s 
Het 'nieuwe werken' heeft niet alleen voordelen, maar ook beperkingen. Telewerken en thuiswerken bieden medewerkers meer flexibiliteit en autonomie, maar moeten anderzijds beperkt worden om de sociale samenhang van de werknemers, en de nood aan structuur en overleg binnen een bedrijf te vrijwaren.

De aandacht van werkgevers gaat ook minder dan vroeger uit naar hoeveel werk men thuis verricht, maar wel naar de risico’s van open kantoren. Open kantoren brengen een aanzienlijke kostenbesparing met zich mee, en zorgen voor meer transparantie en overleg. Anderzijds toont onderzoek aan dat open kantoren ook leiden tot concentratieproblemen op het werk, zeker voor werknemers die nood aan structuur hebben.

Zoeken naar evenwicht
In welke mate deze risico’s doorwegen, wordt grotendeels bepaald door de aard en de personeelssamenstelling van een organisatie. Het komt er dus op aan te zoeken naar een evenwicht tussen de verschillende aspecten van het 'nieuwe werken'.

De nadelen van open kantoren worden gecompenseerd door werken van thuis uit en door een taakgerichte inrichting van de werkvloer. Het beperken van het aantal dagen van thuiswerk bewaakt dan weer de sociale samenhang op de werkplek. Als een dergelijk evenwicht wordt bereikt, kan het 'nieuwe werken' zijn doelen bereiken. Zoniet kunnen onbedoelde effecten optreden en worden de beperkingen van het 'nieuwe werken' zichtbaar.

“De acht bedrijfscases tonen duidelijk aan dat de nieuwe manier van werken op verschillende manieren kan worden toegepast. We zien dat ook bij andere ondernemingen. Het is aan elke organisatie of onderneming om voor zichzelf een evenwicht te vinden in de verschillende aspecten van het 'nieuwe werken'”, zegt SERV-voorzitter Jo Libeer.

Het volledige rapport: http://www.serv.be/sites/default/files/documenten/HNW_Informatiedossier_watalswenieuwgaanwerken_def_0.pd

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen