< Terug naar overzicht

Het bedrijf dat (bijna) niet meer mailt

De 90.000 medewerkers van IT-bedrijf Atos waren gemiddeld 15 tot 20 uur per week kwijt aan het lezen en versturen van e-mails naar elkaar. Het management lanceerde daarom het idee om niet meer te e-mailen, maar gebruik te maken van een eigen sociaal netwerk: BlueKiwi.

Diverse bedrijven proberen de productiviteit te verhogen door gebruik te maken van een sociaal netwerk. Atos is echter het enige bedrijf dat e-mail min of meer in de ban heeft gedaan. Volgens het bedrijf is sinds 2011 het aantal interne e-mails met 70 procent verminderd, tot gemiddeld 6 berichten per persoon per dag. De overschakeling naar een sociaal netwerk heeft ervoor gezorgd dat er anders gemanaged en samengewerkt wordt, aldus HR-directeur Mareine. Hoewel er geen bewijs is dat de ‘zero e-mail’-campagne heeft bijgedragen aan de stijging van de operationele marge met 60 procent, stellen managers wel dat het de efficiëntie drastisch heeft verbeterd.

BlueKiwi bracht efficiëntie

Binnen het sociale netwerk BlueKiwi kunnen medewerkers online groepen creëren waarbinnen zij informatie over bijvoorbeeld projecten kunnen uitwisselen en kunnen samenwerken. Ook biedt het de mogelijkheid om makkelijk documenten te delen en op te zoeken. Tevens is binnen het netwerk een helpdesk opgezet waar klantvragen worden beantwoord. Toen collega's nog via e-mail klantvragen oplosten, duurde dat gemiddeld twee uur, nu nog maar 45 minuten.

Om een intern sociaal netwerk succesvol op te zetten, is het noodzakelijk dat het door het management gedragen wordt en dat topmanagers er ook echt actief gebruik van maken. De CEO van Atos, Thierry Breton, zegt dat hij al jaren geen interne mail meer heeft verstuurd. Breton creëerde bij zijn managers een gevoel van urgentie. Bovendien beloont het nieuwe bonussysteem medewerkers die actief zijn op BlueKiwi.

Waken over het efficiënte gebruik

Uiteraard wordt er wel over gewaakt dat het sociale netwerk niet net zo tijdrovend gaat werken als de inbox. De medewerkers van Atos hebben immers al zo’n 10.000 groepen gecreëerd op BlueKiwi, met onderwerpen die variëren van sportwedstrijden tot lelijke kersttruien. “Het sociale netwerk is een goed middel, maar kan, zoals alle middelen, misbruikt worden”, waarschuwt productiviteitsexpert Robert Pozen, professor aan MIT’s Sloan School of Management.

Bron: Bloomberg Business (bloomberg.com) en P&O Actueel (penoactueel.nl)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen