< Terug naar overzicht

Help, de telefoon rinkelt!

Veel werknemers kampen met een telefoonfobie. Vooral bij millennials breekt het angstzweet uit als de telefoon rinkelt. Zij zijn het immers niet gewoon om op zo’n directe manier te communiceren.

Steeds meer kantoorwerknemers negeren liever een rinkelende telefoon dan hem op te nemen. En ook zelf telefoneren doen ze liever niet, zo blijkt uit een enquête van een Brits callcenter bij ruim 500 respondenten. Maar liefst 62 procent kampt met een of andere vorm van telefoonfobie.

De meest geciteerde redenen waarom ze de telefoon niet durven opnemen zijn: schrik om niet te weten hoe men moet reageren op de vraag die aan de andere kant van de lijn gesteld wordt (33 procent), schrik om met zijn mond vol tanden te staan (15 procent), een slechte indruk nalaten bij de beller (9 procent) en schrik om ‘raar’ te klinken als men spreekt (5 procent). Maar ook schrik dat collega’s meeluisteren, dat er geen schriftelijk spoor is van het telefoontje of schrik om de beller niet goed te verstaan, zijn redenen om de telefoon te laten rinkelen.

Opmerkelijk, of niet, is dat vooral millennials in angstzweet uitbreken en zich in allerlei bochten wringen om toch maar niet de telefoon te moeten opnemen. Wat op zijn beurt een negatieve invloed heeft op klantenrelaties. Liefst 76 procent van de millennials reageert angstig bij telefoongerinkel, terwijl slechts 40 procent van de babyboomers aan telefoonfobie lijden.

Een mogelijke verklaring waarom millennials meer last hebben van telefoonfobie is dat ze, hoewel opgegroeid met een smartphone, niet gewend zijn om op zo’n directe manier te communiceren.

Bron: HRreview

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen