< Terug naar overzicht

Helft van jongeren gebruikt smartphone in zoektocht naar job

Het internet vervult een steeds grotere rol in de zoektocht naar een job. Vooral de vacaturesites (ook LinkedIn) en de sociale media zijn een belangrijke oriëntatiebron.

In de Verenigde Staten maakt 54 procent van de werkzoekenden volgens recent onderzoek van het Pew Research Center gebruik van internet bij het zoeken naar een baan. Bijna de helft (45 procent) heeft ook online gesolliciteerd. Voornamelijk jongeren gebruiken ook massaal hun mobiele telefoon om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt en om te solliciteren.

Smartphone

Van alle Amerikanen die zich de afgelopen twee jaar hebben georiënteerd op de arbeidsmarkt, heeft 28 procent gebruik gemaakt van de mobiele telefoon bij die zoektocht. Onder jongeren is dat percentage nog veel hoger. Meer dan de helft (53 procent) van de 18- tot 29-jarigen heeft een smartphone gebruikt bij het zoeken naar een (andere) job.

Werkzoekenden gaan met hun telefoon online op zoek naar vacatures (94 procent), e-mailen werkgevers (87 procent) en vullen een online-sollicitatieformulier in (50 procent). Ruim één op de vijf smartphone-gebruikers stelt zelfs een cv op en schrijft een motivatiebrief via dezelfde telefoon. Laagopgeleiden stellen vaker een cv of een motivatiebrief op via hun telefoon dan hoogopgeleiden.

Sites niet altijd compatibel

Werkgevers maken het werkzoekenden niet makkelijk. Veel vacatures zijn niet of niet goed te bekijken op een mobiele telefoon. Lange stukken tekst typen is daarnaast ook niet vanzelfsprekend. Bovendien zijn er problemen met het toevoegen van bijlagen, zoals cv's of diploma's.

Sociale media: niet alleen jongeren

Ruim één op de drie Amerikanen gebruikt sociale media om aan een nieuwe baan te komen. 21 procent heeft gesolliciteerd voor een job die ze via sociale media hebben gevonden. Sociale media worden ook gebruikt om anderen op interessante vacatures te wijzen. Zo heeft 34 procent van de respondenten familie of vrienden op vacatures via sociale media gewezen. Actief aanwezig zijn op de sociale media heeft volgens 13 procent van de respondenten geholpen bij het vinden van een baan.

Het is niet verrassend dat vooral jongeren sociale media gebruiken in hun zoektocht naar een baan. Toch zet ook een kwart van de 50-plussers deze media in bij het zoeken naar een job en heeft 11 procent daadwerkelijk via sociale media een nieuwe job bemachtigd.

Bron: Mashable (mashable.com) en XpertHR Actueel (xperthractueel.nl)


Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen