< Terug naar overzicht

Helft bestuurders bedrijfswagen krijgt geen feedback over rijgedrag


Wie zijn bedrijfswagen mag afhalen, krijgt in de meeste bedrijven meteen de sleutels, tekent een car policy en mag daarmee de weg op. Hoe de medewerker nadien met de wagen rijdt, wordt in bijna de helft (45,3 procent) van de gevallen niet gemeten. Iets meer dan een derde (36 procent) geeft wel feedback, maar pas wanneer het te laat is, zoals na buitensporig brandstofgebruik en na schade.

Toch loont het om het rijgedrag van medewerkers preventief op te volgen. Bijsturing door analyse van het rijgedrag zorgt voor 19 tot 24 procent minder ongevallen. “Coaching in het effectief gebruik van de brandstof zorgt voor een daling van het gemiddeld verbruik van de bedrijfswagens met 6 tot 8,5% procent, zegt Jan De Strooper van Drivolution, een Leuvens opleidingscentrum dat elk jaar zo’n 5000 chauffeurs coacht om veiliger en zuiniger te rijden en opdracht gaf voor de studie.

Nochtans zijn die data gemakkelijk beschikbaar. In elke nieuwe wagen zit tegenwoordig een boordcomputer die data opslaat over het rijgedrag van de bestuurder. Toch heeft 78,4 procent van de bedrijven geen aangepaste opleidingen die hun chauffeurs te helpen om die data te analyseren. Bij 61 procent gebeurt de opvolging van schadegevallen ook uitsluitend intern.

Toch geeft 35,3 procent wel toe dat er meer aandacht zou moeten zijn voor opvolging, maar door tijdgebrek komt het er vaak niet van. Van de bedrijven die wel een aangepaste opleiding aanbieden, merkte 76,7 procent echter wel al het effect. De meerderheid van de ondervraagden (53,2 procent) is er dan ook van overtuigd dat het analyseren en bijsturen van het rijgedrag van chauffeurs kan zorgen voor minder ongevallen, minder brandstofverbruik en minder files.

Bron: Fleet

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen