< Terug naar overzicht

Helft bedrijven doen overnames op goed geluk

Hoewel bedrijven zelf zeggen goed voorbereid aan een overnametraject te beginnen, lijkt het er in de praktijk heel anders aan toe te gaan. Een derde van de ondernemingen meet achteraf niet of een overname het gehoopte resultaat heeft opgeleverd. De helft kijkt bij een volgende overname niet terug op ervaringen uit het verleden.

Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Mercer bij 70 multinationals, samen goed voor enkele miljoenen werknemers. Het onderzoek ‘The Well-Prepared Dealmaker’ analyseert hoe multinationals omgaan met overnames. De onderzoekers interviewden senior HR-professionals en fusie- en overname-experts op verschillende niveaus, en brachten in kaart welke factoren bepalend zijn voor succesvolle overnames.

Daaruit blijkt dat een gedegen acquisitieplan en een grondige evaluatie, vooral dan met het oog op meer efficiëntie bij een eventuele volgende overname, de twee belangrijkste succesfactoren zijn.

Toch meet een derde van de ondernemingen achteraf niet of een overname het gehoopte resultaat heeft opgeleverd. De helft kijkt bij een volgende overname niet terug op ervaringen uit het verleden.

Volgens het onderzoek is dit niet zozeer te wijten aan een gebrek aan experts binnen de organisatie die de overname kunnen begeleiden. Maar omdat de begeleiding veelal ad hoc gebeurt en dat de desbetreffende medewerkers al dat begeleidende werk bovenop hun gewone werkzaamheden moeten doen. Het verklaart ook waarom achteraf bijna nooit een evaluatie plaatsvindt. Zodra de overname rond is, keren de betrokken werknemers terug naar hun dagelijkse routine.

Een bijkomende reden voor het uitblijven van evaluaties, is dat bedrijven naar eigen zeggen niet weten wat ze precies moeten evalueren. En dat terwijl 80% van de ondervraagden wel aangeeft voorafgaand aan de deal meetbare criteria en KPI’s te definiëren.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 70% van de bedrijven hun medewerkers niet extra beloont voor de aanzienlijke hoeveelheid werk die het begeleiden van een overname met zich meebrengt. Bij de 30% bedrijven waar dit wel gebeurt, gelden dergelijke incentives enkel voor hogere managementposities en alleen maar voor het afsluiten van een deal en dus niet voor het integratiewerk dat daarop volgt.

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen