< Terug naar overzicht

Hans De Cuyper (AG Insurance) over human risk management: “Je moet tijdig actie ondernemen”

In een kenniseconomie – en dus ook bij AG Insurance – moet human risk management wel degelijk een prioriteit zijn, vindt CEO Hans De Cuyper. De verzekeraar neemt heel wat initiatieven om mensen aan boord te houden en er is een uitgewerkt programma om wie toch voor lange tijd uitvalt, te laten terugkeren.

“Human risk management? Wij kennen bij AG Insurance heel wat risico’s, maar over human risk management moest ik toch even nadenken”, zo startte Hans De Cuyper, CEO bij AG Insurance, zijn sessie tijdens de HR Square Conference. “We zijn in België enorm geëvolueerd van een maak- naar een kenniseconomie en als het over kennis gaat, gaat het over de mens die de kennis in zich heeft, over onze medewerkers. Als je er zo over nadenkt, dan is human risk management in het operationele gegeven van AG Insurance, maar ook in vele andere bedrijven, misschien wel een van de belangrijkste aandachtspunten.”
Binnen de HR-visie van AG Insurance staan vier grote thema’s centraal. “We willen meewerken aan een goede work-life balance van onze medewerkers. We stellen het algemeen welzijn van de medewerker centraal, wat wil zeggen dat een werknemer die zich thuis goed voelt, zich ook op kantoor goed moet kunnen voelen. Anderzijds is het ook belangrijk, ook in onze concurrentiële positie, dat mensen geëngageerd blijven. En tot slot willen we ook een learning organisation zijn.”

Flexibeler dan we denken

Hans De Cuyper gaat meteen dieper in op dat laatste aspect. AG Insurance telt heel wat experts met een zeer specifieke kennis die maar weinig overlapt met die van anderen. Bovendien is er een reële groep die beseft dat haar job op zijn minst deels vatbaar is voor automatisering, wat een risico op nervositeit inhoudt. “Daarom zetten we nu massaal in op een programma van interne mobiliteit. Ik ben ervan overtuigd dat als we deze transitie goed aanpakken, we niet noodzakelijk met minder werknemers zijn over vijf of tien jaar, wel met een andere mix. Maar mensen zijn vaak flexibeler dan we denken.”
AG Insurance begeleidt medewerkers daarin volgens het gekende 70-20-10-principe: 10 procent formeel leren via een catalogus à la Netflix (“wie deze opleiding volgde, is ook geïnteresseerd in dat domein”) en 20 procent informeel leren, onder meer via een groeiend aantal communities die medewerkers binnen de organisatie met elkaar in contact brengen. De grote hap ‘on the job’ wordt onder andere ingevuld door het programma ‘Fly & Try’, waar medewerkers de kans krijgen een of meer dagen iemand in een andere afdeling te volgen om een beter beeld te krijgen van wat een job inhoudt. “Dat maakt het gemakkelijker om, wanneer het op een dag nodig zou blijken, van job te switchen, maar stimuleert ook om op voorhand bepaalde relevante opleidingen te volgen.”

Wilt u het volledige artikel (van Timothy Vermeir) lezen? Dat kan door lid te worden van HR Square. U ontvangt dan niet alleen het tijdschrift, maar hebt ook toegang tot de website met het hele archief én u geniet van stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Stephanie Beernaert, stephanie.beernaert@hrsquare.be, 053 60 56 70

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen