< Terug naar overzicht

Gunstige profielfoto op Facebook cruciaal voor sollicitatiekansen

Uit een studie van professor Stijn Baert (UGent) naar het screeningsproces van Vlaamse werkgevers, blijkt dat een profielfoto op sociale media even doorslaggevend is als een foto bij het cv. “Info die online te vinden is over ons, moeten we beschouwen als het verlengde van ons cv.”

Het onderzoek van professor Stijn Baert richtte zich op de vraag of de publieke informatie op een Facebookprofiel van een solicitant de beslissing van een potentiële werkgever al dan niet beïnvloedt. Fictieve sollicitaties werden naar 1056 echte vacatures gestuurd. Alle kandidaturen bevatten gelijkwaardige, fictieve kandidaten. Het enige verschil was de foto van de kandidaat. Eén sollicitatie bevat een kandidaat met een gunstige foto, de andere een niet-gunstige. Het resultaat: sollicitanten met een gunstige Facebookfoto blijken ongeveer 38 procent meer kans te maken op een gesprek.

Enkel om te valideren?

Baert gaat ervan uit dat werkgevers sociale netwerksites gebruiken om te valideren, toch kan men daar niet altijd zeker van zijn: “We weten enkel zeker dat sociale netwerksites gebruikt worden, niet de mate waarin. Het globale effect dat we meten, is eigenlijk het product van de fractie werkgevers die sociale netwerksites gebruiken met de fractie die hun beslissingen ervan laten afhangen. We kunnen beide factoren echter niet uit elkaar halen.”

Voor de selectie van de profielfoto's werden 22 portretfoto's beoordeeld door een jury van 195 mannen en vrouwen. Met als criteria aantrekkelijkheid in combinatie met vragen die gebruikt worden in de psychologie om individuen op uiterlijk te beoordelen: betrouwbaarheid, meegaandheid, extraversie, stabiliteit en openheid. Uit die 22 selecteerden de onderzoekers vier foto's. Eén zeer aantrekkelijke met gemiddelde betrouwbaarheid. Eén met een zeer hoge score op betrouwbaarheid met gemiddelde aantrekkelijkheid. Eén met een gemiddelde score op alle vlakken en één met een lage score over alle dimensies.

Online-screening vaker bij hooggeschoolden

Een andere conclusie in het onderzoek: de kans op screening van de werkgever is ook hoger bij vacatures voor hoogopgeleiden dan laagopgeleiden. “We kunnen enkel vaststellen dat het zo is, maar niet de mechanismen erachter bloot leggen. De voorlopige denkpiste is dat hooggeschoolden in het algemeen meer actief zijn op sociale media, zodat er voor werkgevers meer over hen te vinden is en het meer de moeite loont informatie over hen op te zoeken”, oppert de Gentse professor Arbeidseconomie.

Bron: Data News (datanews.knack.be)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen