< Terug naar overzicht

Grote bedrijven scoren beter op rook-, voedings-, en bewegingsbeleid

Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie (VIG) heeft het rook-, voedings-, en bewegingsbeleid van bedrijven in kaart gebracht. Opvallend: grote bedrijven scoren beter dan kleine en steeds meer bedrijven bouwen een rookbeleid uit.

Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie (VIG) peilde in 2006 in opdracht van de Vlaamse overheid en in samenwerking met de Logo’s (lokaal gezondheidsoverleg) naar het rook-, voedings- en bewegingsbeleid in scholen en bedrijven. Bij deze indicatorenmeting werden het rook- en voedingsbeleid telkens bekeken vanuit drie beleidscomponenten (voorlichting, reglementering en interventies) en vanuit twee eerder procesmatige componenten (participatie en netwerking). Doordat in 2003 al een aanvangsmeting gebeurde, is vergelijken nu al mogelijk. De resultaten voor de bedrijven:



Hoe meer werknemers een bedrijf tewerkstelt, hoe hoger de scores.

De kleinste bedrijven (50-100 werknemers) komen niet verder dan een gemiddelde van 23,6% voor voeding en 26,7% voor roken. De grootste bedrijven (meer dan 1000 werknemers) doen het met 40,6% voor voeding en 52,5% voor tabakspreventie zeer goed. Voor lichaamsbeweging behalen de kleinste bedrijven 10,8% en de grootste bedrijven 34%.

Bedrijven met een hoge score doen het goed voor tabakspreventie, voeding én beweging. Dit vertaalt zich ook in een duidelijk doorgevoerde beleidsaanpak.
Bedrijven die opleidingen aanbieden en werken met een coördinator scoren beter. Bedrijven met een coördinator behaalden gemiddeld 47%, bedrijven zonder coördinator strandden op 23%.
Zowel voor voeding als lichaamsbeweging is het verschil tussen de sectoren ook opmerkelijk. Zo doet de non-profit (28,8% voor voeding; 17% voor lichaamsbeweging) het een stuk beter dan de profit (23,3% voor voeding; 12,5% voor lichaamsbeweging).
Zo’n 45% van de bedrijven geeft voorlichting rond roken. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2003. Bijna 30% van de bedrijven biedt ook ondersteuning aan werknemers die willen stoppen met roken. Opmerkelijk is dus dat niet enkel de reglementering aan belang wint. Ook het aantal activiteiten bedoeld om werknemers te informeren, sensibiliseren en ondersteunen om te stoppen met roken is gestegen. Als gemiddelde totaalscore haalt tabakspreventie 32%. In 2003 was dat 24,4%.
Ook al heeft de werknemer net als in 2003 al wat keuze om gezond te eten, toch zetten bedrijven deze gezonde voeding te weinig in de kijker. Voor gezonde voeding blijven bedrijven ter plaatse trappelen. Voor het voedingsbeleid scoren ze gemiddeld 25,8%. De resultaten verschillen nauwelijks met die van 2003. Bedrijven uit de non-profit en uit de dienstverlening doen het beter dan andere wat voeding betreft. De aandacht voor melkproducten, vers fruit en groenten kan zonder twijfel beter.
De meerderheid van de bedrijven voert nauwelijks een bewegingsbeleid. Gemiddeld behalen ze hiervoor 14,5%. Bedrijven investeren doorgaans meer in faciliteiten (vooral fietsstallingen, kleedkamers en douches) dan in bewegingseducatie of voorlichting. De meest voorkomende initiatieven om beweging te stimuleren zijn de fietsvergoeding, jaarlijkse sportdag en bedrijfscompetities.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen