< Terug naar overzicht

Goede match en motivatie zijn belangrijkste selectiecriteria

Ook al kloppen alle kwalificaties, het belangrijkste is dat er een klik is met de kandidaat. Al hechten grote organisaties meer belang aan de motivatie van de kandidaat.

Dat blijkt uit de Nederlandse MKB Marktmonitor van Unique en onderzoeksorganisatie TNO bij meer dan 2300 ondernemers.

Een goede match, de juiste mentaliteit en volop motivatie zijn de drie belangrijkste aspecten bij het aanwerven van nieuwe medewerkers. Er zijn weliswaar kleine verschillen tussen kmo’s en grote bedrijven, maar deze drie punten kunnen een kandidaat maken of breken.

De match van de persoon met de bedrijfscultuur en de mentaliteit worden bij alle bedrijven met 97 procent als belangrijk ervaren. 96 procent van de kmo’s noemt motivatie voor de functie als belangrijkste criterium.

Terwijl kmo’s motivatie voor de functie op de derde plaats zet, is dit bij grote organisaties de nummer één. 99 procent van de HR-managers noemt de motivatie voor de functie als belangrijk criterium, 96 procent noemt de mentaliteit en 94 procent de match tussen de persoon en de bedrijfscultuur.

Naast deze drie aspecten worden ook wel zachte criteria genoemd als belangrijke criteria bij het selecteren van een nieuwe medewerker. Dan gaat het vooral om zaken als zelfkennis, bedrijfsrepresentativiteit, groeipotentieel en nevenactiviteiten.

Bron: Personeelsnet/PW Gids

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen