< Terug naar overzicht

Gezocht: financiële profielen

29 procent van de Belgische CFO’s plant de komende maanden nieuwe posities toe te voegen aan zijn of haar team. Geen eenvoudige opdracht: bijna 9 op de 10 Belgische bedrijven heeft het moeilijk om de vacatures voor financiële profielen in te vullen.

Finance-afdelingen moeten vandaag een bredere kijk hebben dan enkel op financiën. Ze moeten vooruitkijken en op toekomstige ontwikkelingen anticiperen. Dat bedrijven op zoek zijn naar versterking voor hun financiële afdeling, hoeft dan ook niet te verbazen: meer dan ooit moeten CFO’s en hun teams een evenwicht vinden tussen operationele finance-doelstellingen, veeleisende compliance en regelgeving, en de steeds hogere verwachtingen van bedrijven.

Onevenwicht in vraag en aanbod

Het evenwicht tussen de vraag van bedrijven en het aanbod van financiële kandidaten is ver zoek. Door de schaarste op de arbeidsmarkt voor financiële profielen zijn bedrijven genoodzaakt om hun rekruteringsstrategie bij te sturen om bepaalde vacatures te kunnen invullen. Meer dan 8 op de 10 van de bevraagde CFO’s overweegt dan ook openstaande vacatures in te vullen met niet-financiële profielen en hen intern de juiste bij- of omscholing te geven. Dat blijkt uit onderzoek van het gespecialiseerde rekruteringsbureau Robert Half bij 200 Belgische CFO’s en financieel directeurs.

In een zeer competitieve markt mogen bedrijven dan ook niet blijven wachten op die ene ‘witte raaf’. Ze moeten zich vooral bewust zijn van wat de echte must-haves en wat de nice-to-haves zijn voor een functie. Dat blijkt ook uit de hoofdreden die CFO’s opgeven om niet-financiële profielen aan te werven: 59 procent geeft aan dat voor sommige profielen de ‘soft skills’ belangrijker zijn dan de technische vaardigheden.

Sociale vaardigheden

De automatisering heeft ervoor gezorgd dat er binnen het financieel departement meer ruimte ontstaat om strategische richting te geven aan het bedrijf. Technologie wordt ingezet om gegevens te analyseren, zoals het voorspellen van trends, inzicht krijgen in het gedrag van consumenten of om innovatie aan te sturen.

Een goede samenwerking met alle afdelingen binnen het bedrijf is daarbij cruciaal, want die inzichten moeten op een heldere manier gecommuniceerd worden naar de verschillende departementen binnen organisaties. Naast de technische vaardigheden worden daarom ook de sociale vaardigheden steeds belangrijker. De zoektocht naar mensen met de juiste capaciteiten om dit tot een goed einde te brengen, zal dan ook een uitdaging blijven voor heel wat organisaties.

Bron: Robert Half (roberthalf.be)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen