< Terug naar overzicht

Geschikte kandidaten vindt men via multimediale aanpak

Wie een geschikte kandidaat wil rekruteren, gaat best multimediaal op zoek. Kandidaten zoeken zowel op het internet, in kranten als in magazines naar professionele kansen.

Enkele jaren geleden werd het einde van de klassieke personeelsadvertentie verkondigd. Voorbarig, zo blijkt nu. Om goede kandidaten aan te werven zijn immers internet én gedrukte kanalen onmisbaar. De beste resultaten verkrijgt men met een combinatie van beide, dat schrijft Hilde Vereecken in de Tijd.

“Personeelsadvertenties in printmedia zijn onontbeerlijk om een employer brandingstrategie uit te bouwen”, zegt Rudy De Hainaut van De Facto Image Building, een reclamebureau gespecialiseerd in HR-communicatie. “In een personeelsadvertentie kan een werkgever meer kwijt over het bedrijfsimago, de waarden en de cultuur. Zeker in een krappe arbeidsmarkt is dat geen overbodige luxe. Bedrijven die al jaren hun imago of merk als werkgever verzorgen, vinden gemakkelijker goede kandidaten. Naarmate de krapte op de arbeidsmarkt nog zal toenemen, zal het imago van de werkgever nog belangrijker worden. Eén medium om vacatures bekend te maken, volstaat niet meer. Wervingscommunicatie is geen kwestie meer van kiezen tussen printmedia of het internet. Het komt erop aan een ideale mediamix te vinden om de doelgroep waarop men zich richt zo goed mogelijk te benaderen.”

Ook uit onderzoek van Verdonck Personeelsmanagement naar het bereik van en de respons op personeelsadvertenties online en in de printmedia bij West-Vlaamse werkzoekenden, blijkt dat de combinatie van print en internet het beste resultaat oplevert. “Bijna alle ondervraagde sollicitanten bezoeken geregeld één of meer jobsites. Maar werkzoekenden reageren vooral op personeelsadvertenties die ze in de printmedia vinden. Van alle respondenten reageert slechts een op de vijf uitsluitend op onlinevacatures”, zegt zaakvoerder Jos Verdonck.

Overigens zou uit dit onderzoek ook blijken dat 60% van de werkzoekenden enkel zoekt via regionale advertenties of via eraan verbonden websites. Regionale media genieten dus een sterke voorkeur bij de zoektocht naar een geschikte job. Opvallend daarbij is dat niet enkel administratieve, productie- en technische functies worden gezocht, maar ook steeds vaker leidinggevende of commerciële functies. “Steeds meer mensen willen in hun eigen regio werken, waarschijnlijk een gevolg van het verergerende fileleed. Maar ook de evolutie naar een diensteneconomie zorgt ervoor dat werkgevers de voorkeur geven aan medewerkers die in de buurt wonen”, aldus Verdonck.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen