< Terug naar overzicht

Generatie Z: de meest uitdagende, sociale én onzekere groep op de arbeidsmarkt

Generatie Z (jongeren tot en met 19 jaar) komt eraan, en dat is een grote uitdaging voor het bedrijfsleven. Generatie Z heeft immers hogere verwachtingen van de werkomgeving dan oudere generaties en toont zich eerder gefrustreerd.

Generatie Z vindt, naast het salaris, de balans tussen werk en privé het belangrijkst (48 procent), gevolgd door werken met fijne collega's (47 procent). Flexibele werktijden, goede secundaire arbeidsvoorwaarden en baanzekerheid volgen op de derde plaats (allemaal 42 procent).

Oudere generaties stellen minder of andere eisen aan hun werkgevers. Bij generatie X en de millennials staat een goede balans tussen werk en privé ook bovenaan, ze hebben alleen minder eisen dan generatie Z. Babyboomers vinden baanzekerheid dan weer het belangrijkst, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Ricoh.

Voor generatie Z-jongeren speelt bovendien mee dat ze graag bij bedrijven werken waar ze een verschil voor de wereld kunnen maken. Maar liefst 34 procent van deze groep geeft aan dat belangrijk te vinden. Bij de millennials is dit slechts 15 procent, bijgGeneratie X 14 procent en bij de babyboomers 13 procent. Bedrijven die technologische oplossingen bieden waarmee mensen efficiënter kunnen werken, zijn ook veel meer in trek bij generatie Z dan bij oudere generaties: 28 procent tegenover 10 procent.

Frustraties

Daarnaast blijkt generatie Z veel eerder gefrustreerd te geraken dan oudere generaties. Vooral communicatie is voor generatie Z belangrijk: 43 procent geeft aan geïrriteerd te raken van een gebrek aan communicatie door collega's. Van de andere generaties geeft slechts 19 procent aan hier last van te hebben. Een gebrek aan innovatie bij de eigen werkgever, wordt door een derde van generatie Z ook heel frustrerend gevonden.

Generatie Z heeft dus hoge verwachtingen van werkgevers en vraagt zich af waarom flexibel werken en werken op afstand niet de norm zouden worden. Deze voorkeuren nemen alleen maar toe naarmate de wereld zich razendsnel ontwikkelt. De voorkeur van generatie Z om platform- en grensoverschrijdend samen en op afstand te werken, maakt nieuwe manieren van werken noodzakelijk. Door te voldoen aan de wensen van generatie Z, wordt het beste talent aangetrokken en behouden.

Zelfkritisch

Generatie Z is echter niet alleen veeleisend voor anderen, maar is zich ook heel bewust van eigen zwaktes binnen een werkomgeving. Deze jongeren weten dat ze zich veel vaardigheden eigen moeten maken om effectief te kunnen werken. Generatie Z is zelfkritisch: veel jongeren vinden dat ze zelf meer moeten doen om hun vaardigheden te ontwikkelen. Voor vorige generaties woog en weegt dat minder zwaar.

Meer dan de helft (55 procent) van generatie Z denkt dat ze hun vaardigheden voor persoonlijke, face-to-face communicatie moeten verbeteren. De babyboomers zijn het echter niet met hen eens: 41 procent vindt dat er niets mis is met deze vaardigheid binnen generatie Z.

Andere competenties die generatie Z volgens hen zelf moet ontwikkelen zijn professioneel communiceren met collega's (48 procent), vaardigheden voor het oplossen van conflicten of geschillen (47 procent) en het halen van deadlines (37 procent). Maar ook voor deze competenties geldt dat oudere generaties gunstiger over de vaardigheden van generatie Z oordelen dan dat de jongeren zelf doen.

Eigen inbreng

Uit het onderzoek blijkt ook dat generatie Z hoge verwachtingen heeft van de positieve impact die ze kan hebben op de werkomgeving. De meeste jongeren zijn van mening dat ze nieuwe werkwijzen kunnen introduceren (65 procent), bovengemiddelde technologische vaardigheden met zich meebrengen (63 procent), en nieuwe ideeën en een frisse blik bieden (61 procent).

De nieuwste groep jonge medewerkers wil zich dus inzetten om bedrijven wendbaarder en digitaler te maken, maar ze worden daarin vaak gehinderd door de werkomgeving zelf. Generatie Z zal door de wens voor constante innovatie, directe communicatie en open samenwerking grote uitdagingen voor bedrijven meebrengen. De jongeren weten duidelijk wat ze van hun werkgever willen.

Bron: Ricoh (ricoh.be)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen