< Terug naar overzicht

Gelukkig personeel rendeert

Een bedrijf wint erbij als het zijn personeel een gezond evenwicht toestaat tussen arbeid en leven. Gelukkig personeel is productiever, waardevolle mensen zullen blijven en het is goed voor het imago.

Dat is althans de stelling van Steven Poelmans, een Vlaamse psycholoog die doceert aan de afdeling Organisational Behavior van de IESE Business School in Barcelona en een onderzoek hield naar het thema. Poelmans is al lang geboeid door het moeizame evenwicht tussen arbeid en leven. “Barcelona scoort zeer hoog als het op levenskwaliteit aankomt”, zegt hij. “Maar Spanje is ook een land dat het moeilijk heeft met evenwichten. De siësta is er de oorzaak van dat mensen laat werken, tot acht uur ’s avonds, hetgeen botst met bijvoorbeeld de schooluren.”

Vorige week lichtte Poelmans een Europees onderzoek toe bij IBM Business Consulting Services in Sint-Stevens-Woluwe. Tweeverdienende gezinnen zijn de norm geworden in Europa. Vrouwen gaan mee uit werken, maar dat geeft spanningen in het huishouden. De druk van de job creëert spanningen die thuis nazinderen, de spanningen thuis eisen hun tol op het werk. “Die vicieuze cirkel moet worden doorbroken”, stelt Poelmans. “Werknemers gaan slechter presteren en dat straalt af op het product of de dienst.”

Sommige bedrijven werken aan die paradox. Ze staan flexibele uren toe, deeltijds werk, kinderopvang, telewerk,… “Die bedrijven krijgen een concurrentievoordeel. Ze trekken goede werkkrachten aan en kunnen die houden. De werknemers zijn tevreden en halen een hogere productiviteit. Het imago vaart er wel bij. Het staat vast dat flexibele uren renderen. Kinderopvang en een restaurant kosten meer dan ze kunnen opbrengen.” Poelmans gelooft niet dat de oprukkende recessie dergelijke initiatieven de kop zal indrukken. “Zelfs als het minder goed gaat, blijven de behoeften van het personeel dezelfde. Let op de dubbele agenda: het bedrijf moet winst maken, maar kan dat alleen met tevreden personeel.”

Een concreet voorbeeld? Workplace on demand is een reorganisatie van de werkplek/jobinhoud die IBM heeft doorgevoerd. Algemeen wordt deze strategische oplossing door de IBM-werknemers beschouwd als de meest nuttige en betrouwbare bron van informatie. Aardige bijkomstigheid is dat het bedrijf door de wereldwijde implementatie van Workplace on demand 6,2 miljard dollar heeft kunnen besparen. “Het is voor de bedrijfstop zeer eenvoudig om op korte tijd een goed gebalanceerd werk/leven-beleid op te stellen en door te voeren”, vindt Poelmans. “Maar daarmee verandert de bedrijfscultuur niet. Vaak worden plannen tegengewerkt door het middenkader dat het nut van zulke plannen niet inziet en liever de gekende, conservatieve cultuur volgt. Implementatie van een goede werk/leven-balans is een traag en moeilijk proces.”

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen