< Terug naar overzicht

Geen vertrouwen in de top, geen bevlogenheid

Als een medewerker geen vertrouwen heeft in de top, dan is het met de bevlogenheid ook slecht gesteld. Vier factoren beïnvloeden de bevlogenheid van medewerkers.

Dit blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door Effectory International bij 46 Europese multinationals. Op de bevlogenheid heeft het gebrek aan vertrouwen een negatief effect, zo constateren de onderzoekers. De directie kan veel invloed uitoefenen op de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers. Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat medewerkers vertrouwen hebben in de directie van hun organisatie. Indien er sprake is van vertrouwen tussen directie en medewerkers, zijn medewerkers negen keer meer bevlogen in hun werk en betrokken bij hun organisatie.

Impact op de werkvloer

Dat amper 13 procent van de medewerkers momenteel volledig vertrouwen heeft in de raad van bestuur, kan best wel zorgwekkend genoemd worden. Directieleden realiseren zich vaak niet wat voor impact ze hebben op de betrokken- en bevlogenheid van medewerkers. Zij zijn veelal gefocust op de financiën en de strategie, waardoor het contact met medewerkers op de werkvloer regelmatig prioriteit verliest. Directies die hier goed mee omgaan, maken contact met medewerkers door zichtbaar te zijn in de organisatie, het overbrengen van een heldere visie en het wekken van vertrouwen door transparante communicatie.

De betrokken- en bevlogenheid van medewerkers wordt steeds meer gelinkt aan hogere bedrijfsprestaties, een lager personeelsverloop en een hogere efficiëntie. Organisaties besteden wel steeds meer aandacht aan de betrokken- en bevlogenheid van medewerkers en de mogelijk positieve effecten. Maar de impact hiervan gaat verloren als directieleden er niet in slagen het vertrouwen van hun medewerkers te winnen, stellen de onderzoekers.

Vier factoren voor bevlogenheid 

Van de ondervraagden noemt 31 procent zich bevlogen en betrokken bij de organisatie. Volgens Effectory International worden betrokkenheid en bevlogenheid beïnvloed door vier factoren:

  1. De medewerker past bij de organisatie.
  2. Het werk geeft de medewerker energie.
  3. De leidinggevende communiceert een duidelijk organisatiedoel.
  4. De leidinggevende spreekt voldoende waardering uit naar de medewerker.

Hoewel drie van de vier factoren verbeterd kunnen worden, blijkt dat maar liefst 79 procent van de medewerkers die werkzaam zijn in multinationals het gevoel heeft te passen bij de organisatie.

Bron: PW De Gids (pwdegids.nl)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen