< Terug naar overzicht

Geen oog voor bedrijfsstrategie

Niet alle werknemers vinden het belangrijk de strategie te kennen van hun eigen bedrijf. Ruim één op vijf Belgische respondenten (22%) op een enquête denkt dat het bedrijf waarvoor hij werkt zelfs geen strategische plannen heeft en nog eens 12% meent dat hij voor de uitoefening van zijn functie de strategie niet hoeft te kennen. De overige 66% zegt zijn job enkel goed te kunnen doen als hij de bedrijfsvisie wel kent.

De cijfers zijn voor rekening van StepStone, dat 9760 respondenten uit acht Europese landen (België, Noorwegen, Zweden, Duitsland, Italië, Frankrijk, Nederland en Denemarken) bereid vond aan een online enquête deel te nemen. De Belgische resultaten zijn vergelijkbaar met het Europese gemiddelde.

Fransen en Italianen kennen hun werkgever het minst goed: in deze landen is één vierde van de werknemers van mening dat het bedrijf geen speciale strategie heeft. De Zweden en de Noren kennen de aanpak en de plannen van hun managers het best. Meer dan drie vierden van de werknemers in deze landen vindt het noodzakelijk de bedrijfsstrategie te kennen. Zij kunnen anders naar eigen zeggen niet doen wat van hen verwacht wordt.


Uit deze peiling blijkt dat niet alle bedrijven hun strategie duidelijk uitleggen aan hun werknemers. “Wij raden bedrijfsleiders aan om al hun medewerkers duidelijk op de hoogte te brengen van hun strategische plannen en objectieven. Een bedrijf zal pas succesvol zijn als alle werknemers de visie van het management kennen en zich daar in kunnen vinden”, zegt Jan Heiremans van StepStone België.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen