< Terug naar overzicht

Gebruik stress als uw voordeel

Met alle aandacht die er is voor stress en zijn negatieve gezondheidsimpact, is het makkelijk om te concluderen dat stress sowieso iets slechts is, iets om zoveel mogelijk te mijden. Toch heeft het heel wat voordelen en speelde het een rol in je successen.

Proberen om een stressvrij leven na te jagen, veroorzaakt vaak meer stress en problemen omdat je je meest intense uitdagingen niet probeert te overwinnen. Denk maar eens terug aan de tijd waarin je een substantiële persoonlijke of professionele groei kende, of wanneer je op uw hoogste niveau presteerde (tijdens een wedstrijd, het uitbouwen van een organisatie of het opvoeden van een kind). Er was toen ongetwijfeld in meer of mindere mate stress aanwezig om je te motiveren om te groeien, te leren en te verbeteren.

Stress heeft heel wat wonderlijke voordelen. Het herinnert ons dat we om iets geven en verbindt ons met de meest uitdagende en belangrijkste aspecten van ons leven. Stress kan op termijn zeker en vast zijn tol eisen, maar het kan ook onverwachte voordelen bieden. Zo blijkt uit onderzoek dat individuen die stress omarmen als een deel van het (professionele) leven, beter presteren op het werk en minder negatieve gezondheidsgevolgen ondervinden dan mensen die een stressvrij leven najagen. De studie reikt het volgende drie-stappenplan aan om de creatieve kracht van stress te ontdekken en zijn schadelijke gevolgen te minimaliseren.

1. Erken de stress

De eerste stap om uw stress in een voordeel om te buigen is het erkennen van de stress. In plaats van het te ontkennen, labelt u gewoon de stress die u ervaart. Bijvoorbeeld ‘Ik ervaar stress omdat mijn zoon het slecht doet op school’ of ‘Ik ben gestresseerd omdat ik mijn targets niet zal halen’. Uit neurowetenschappelijk onderzoek van Matt Lieberman blijkt immers dat het simpelweg erkennen van stress de activiteit in de hersenen verplaatst van de onbewuste en reactieve plaatsen naar de meer bewuste en doordachte.

2. ‘Bezit’ de stress

Met de oproep om de stress te ‘bezitten’ willen de onderzoekers dat we aanvaarden dat we meer zenuwen hebben voor de dingen die veel voor ons betekenen. Stress vertelt ons dat we om iets geven. Dit besef ontketent een positieve motivatie: dingen waar we veel belang aan hechten mogen toch wat moeite kosten?

Het leren ‘bezitten’ van stress maakt ook deel uit van de zware opleiding van de Navy SEALS, een elite-eenheid binnen het Amerikaanse leger. Tijdens trainingen creëren ze situaties die zo stressvol en chaotisch zijn, dat geen enkele reële gevechtssituatie zelf maar in de buurt komt. Het doel is de rekruten de ondraaglijke stress te laten ‘bezitten’, zodat ze uiteindelijk beseffen dat die deel uitmaakt van hun droom.

3. Gebruik de stress

Het evolutionaire doel van stress was niet om ons te doden, maar om ons lichaam en geest een boost te geven om op hoog niveau te functioneren en onze doelen te helpen bereiken. In stresssituaties worden hormonen als adrenaline en dopamine door ons lichaam gepompt om een toestand van verhoogde energie en alertheid en een betere focus te bereiken. Bovendien laten de stresshormonen chemicaliën vrij in het lichaam die cellen repareren, proteïnen synthetiseren en de immuniteit verbeteren zodat het lichaam sterker en gezonder is dan voordien. Een gegeven waar atleten de voordelen goed van kennen.

Met deze feiten in ons achterhoofd, kunnen we onze houding ten opzichte van stress veranderen. Harvard Business School professor Alison Wood Brooks heeft immers bewezen dat het ‘reframen’ van angst als opwinding de prestaties aanzienlijk kan verbeteren.

Wat met stress op langere termijn?

Het is echter niet steeds duidelijk wat de voordelen zijn van stress, zeker op langere termijn (bijvoorbeeld door een langdurig conflict met een leidinggevende). In deze situaties is het belangrijk om gewoon te blijven openstaan voor de mogelijkheden die deze situatie toch kan bieden. Vele situaties maken nu eenmaal gewoon deel uit van ons leven, niemand kent bijvoorbeeld een leven zonder enkele hevige en langdurige conflicten. Zo hebben enkele academici, waaronder Abraham Zaleznik, het concept van de ‘twice-born personality’ ontwikkeld: al de grote leiders delen de ervaring om gewerkt te hebben gedurende traumatische perioden in hun leven.

Als maatschappij slagen we er echter maar niet in om het volle potentieel van stress te omarmen, stellen de onderzoekers. Wat zeker niet betekent dat ze alle aspecten van stress als iets positief beschouwen. Ze moedigen ons wel aan om de stress te gebruiken als een krachtig hulpmiddel om de onvermijdelijke uitdagingen te overwinnen die het leven kan, en zal, brengen.

Bron: Harvard Business Review (hbr.org)

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen