< Terug naar overzicht

Gebruik sociale media is zinloos bij rekrutering

De informatie gevonden op de Facebookpagina van sollicitanten zegt niets over de geschiktheid van de kandidaat voor de job. Bovendien werkt rekrutering via sociale media discriminerend.

Dat blijkt uit een wetenschappelijke studie van de Florida State University. Hoewel steeds meer bedrijven sociale media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn inschakelen om informatie te verzamelen over sollicitanten, bestaat er amper wetenschappelijk onderzoek naar de validiteit van deze praktijk.

Onderzoekers van de Florida State University onderzochten in welke mate de informatie gevonden op de Facebookpagina van sollicitanten een goede voorspeller is voor jobperformantie en verloopintentie. Rekruteringsverantwoordelijken uit diverse bedrijven beoordelen 416 sollicitanten aan de hand van de informatie gevonden op de Facebookpagina of ze geschikt zijn voor de job, kennis, competenties, vaardigheden en andere karakteristieken zoals creativiteit, intelligentie, integriteit, maturiteit en werkattitude.

Aan de directe leidinggevende van de sollicitanten die na een jaar aan de slag waren, werd gevraagd de betrokkenen te beoordelen op het vlak van jobperformantie, verloop en verloopintentie.

De onderzoekers vonden geen enkele correlatie tussen de beoordelingen van de rekruteringsverantwoordelijken en de scores van de leidinggevenden. Ook biedt de informatie gevonden op Facebook geen bijkomende informatie over de persoonlijkheid, de intelligentie en motivatie van de sollicitanten. Bovendien blijkt dat het gebruik van sociale media tijdens rekrutering discrimineert.

De onderzoekers waarschuwen dan ook om zeer voorzichtig om te springen met de informatie van sollicitanten verzameld via sociale media.

Bron: Journal of Management

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen