< Terug naar overzicht

Gebruik social media in Belgische kmo’s exponentieel toegenomen

Bijna de helft van de kmo’s zetten social media in om klantenrelaties te onderhouden, voor verkoop en marketing én voor rekrutering.

Dat blijkt uit onderzoek van de ondernemersorganisatie Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ), waaraan 536 kmo’s deelnamen. In 42 procent van de kmo’s worden social media ingezet, onder meer om klantenrelaties te onderhouden, aan verkoop en marketing te doen, maar ook voor rekrutering.

LinkedIn, Facebook, Twitter en Google+. In die volgorde worden deze sociale media het meest gebruikt. Ten opzichte van één jaar geleden is het gebruik ervan exponentieel toegenomen. Op dit moment maakt 42 procent van de kmo’s gebruik van netwerksites, tegenover 27 procent vorig jaar.

Deze stijging is te verklaren door de groeiende aandacht voor dergelijke types media, die ook vaak in kranten en magazines, maar ook tijdens televisieprogramma’s uitvoerig vermeld worden. Ondertussen zijn de meest courante sociale netwerksites uitgegroeid tot sterke en bekende merknamen, die niet alleen steeds meer particulieren, maar ook steeds meer bedrijven aantrekken.

Sociale netwerksites hebben volgens de ondervraagde kmo-bedrijfsleiders verschillende voordelen. Ze laten bedrijven toe om op rechtstreekse wijze met klanten en prospecten te communiceren, kunnen helpen bij verkoop- en marketingtrajecten. De netwerksites zijn ook handig voor het inwinnen van informatie en het onderhouden van allerhande contacten en kunnen zelfs helpen bij het detecteren van witte raven op de arbeidsmarkt.

39 procent van de kmo’s is ervan overtuigd dat de aanwezigheid op sociale netwerksites en het actief gebruik ervan noodzakelijk is voor hun bedrijfsvoering, voornamelijk dan als promotiemiddel. 65 procent van de kmo’s meent dan weer dat sociale media een blijvende impact zullen, terwijl 35 procent dit afdoet als een tijdelijke hype.

Belgische kmo’s staan positief ten aanzien van sociale netwerksites. 88 procent van de ondervraagde kmo’s legt geen beperking op aan het internetgebruik. Bij de grote bedrijven legt driekwart wel restricties op, zo bleek uit een onderzoek van het IT-vakblad Smart Business Strategies.

12 procent van de kmo’s blokkeert wel bepaalde websites: voornamelijk sites met pornografische content, jobsites en sociale netwerksites.

26 procent van de kmo-bedrijfsleiders maakt ook afspraken omtrent internetgebruik met hun medewerkers. Die afspraken maken dan, bijvoorbeeld, duidelijk dat vrijetijdssurfen enkel kan tijdens de middagpauze of na de uren of dat het verboden is om naar bepaalde websites te surfen.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen