< Terug naar overzicht

Gebruik auto in woon-werkverkeer daalt

Kwam het door de hoge brandstofprijzen of het begin van de crisis? In 2008 nam in ieder geval het gebruik van de wagen voor het woon-werkverkeer met 1,9 procent af, terwijl het algemene autoverkeer toenam. De trein wint opvallend terrein, zeker als de werkgever mee betaalt.

Een en ander blijkt uit de tweede analyse van het pendelgedrag die de FOD Mobiliteit maakte. De Standaard kon de resultaten inkijken. De eerste studie dateert van 2005. De resultaten komen van de werkgevers (overheid en privé) en hebben betrekking op 1.432.550 werknemers of een derde van de actieve beroepsbevolking.

Auto boet in


Het dalende autogebruik is meer uitgesproken voor wie in Brussel werkt (- 4,4 procent) en in Wallonië (-2,7 procent) dan in Vlaanderen (- 1,2 procent). 68 procent van de Belgen nam de auto naar het werk.
De andere vervoermiddelen winnen een beetje veld. De trein gaat er met 1 procent op vooruit, het andere openbaar vervoer en de fiets met een half procent.
Het gebruik van de fiets blijft een Vlaamse aangelegenheid met 12,8 procent, tegenover 1,5 procent in Wallonië en Brussel. Het carpoolen is gedaald van 4,5 naar 4 procent, hoewel het aantal maatregelen om carpooling te bevorderen met 18 procent toenam. Misschien wonen werknemers meer verspreid en telt de werkplek minder collega's, zodat het moeilijker wordt om een carpoolmaat te vinden.

Trein wint terrein


Het gebruik van de trein is gestegen van 9,3 naar 10,3 procent. Voor bedrijven in het Leuvense gaat dat van 8 naar 11 procent en in Luik van 4,4 naar 5,3 procent. De grote infrastructuurwerken op de spoorlijnen naar deze twee steden, met betere treinverbindingen als gevolg, werpen kennelijk vruchten af.
Als een werkgever het treingebruik financieel aanmoedigt, stijgt het aandeel naar 17,6 procent. Zonder blijft het op 7,6 procent.
De situatie in Brussel is opvallend. Het treingebruik bij de mensen die in de hoofdstad werken stijgt van 31,5 naar 34 procent. Geen wonder als je ziet dat de tegemoetkoming van de werkgever hier van 31,4 naar 42 procent gestegen is.

Kortere afstanden


We zijn ook weer wat dichter bij het werk gaan wonen - of hebben werk dichter bij huis gevonden. In Vlaanderen bedraagt de gemiddelde afstand 15,4 km (in 2005 nog 16,6 km). Wie in Brussel werkt, heeft daar 27,1 km voor afgelegd (in 2005 30,4 km). De Walen leggen dan weer meer afstand af om te gaan werken: een toename van 16,8 naar 17,2 km.
Van de mensen die maximaal 5 km van hun werk wonen, komt één op de vijf met de fiets. Bijna zeven op de tien neemt voor deze afstand toch de wagen. Tussen 5 en 10 km daalt het aantal fietsers naar 11 procent en zit je al aan driekwart automobilisten.

Bron: De Standaard

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen