< Terug naar overzicht

Federgon: “Graag constructieve dialoog over toekomst dienstencheques”

Het dienstenchequesysteem heeft de vooropgestelde doelstellingen ruimschoots overtroffen. Toch zou het een slecht idee zijn om het systeem nu stilaan af te bouwen, stelt Federgon, de federatie van de HR-dienstverleners, die ook de dienstenchequesector vertegenwoordigt.

Vandaag maken meer dan 150.000 huishoudhulpen het verschil voor bijna een miljoen klanten. Ook de kostprijs van het systeem mag geen bezwaar zijn, aangezien de aangetoonde terugverdieneffecten hoog liggen. Bovendien is de dienstenchequesector een volwassen en stabiele sector met een correcte sociale dialoog. De sector slaagt er ook vandaag in om antwoorden te bieden op nieuwe maatschappelijke uitdagingen. Dit wordt onder meer aangetoond door het stijgend aantal 65-plussers dat een beroep doet op het systeem en zo langer thuis blijft wonen. Zo pleit HR-dienstenfederatie Federgon voor het inmiddels goed ingeburgerde systeem.

“We willen nogmaals benadrukken dat de dienstenchequesector als één van de weinige sectoren erin slaagt om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, toe te leiden naar reguliere laaggeschoolde functies”, benadrukt Herwig Muyldermans, algemeen directeur van Federgon. “42 procent van de werknemers is van buitenlandse origine, ik denk dat we op dat vlak een voorbeeldsector mogen genoemd worden. Twee op de drie van de werknemers zijn effectief laaggeschoold.”

Uiteraard moet er stilgestaan worden bij de uitdagingen voor de sector en nagedacht worden over de toekomst. Daarom dringt Federgon aan op een sereen en constructief debat. In tijden waar laaggeschoolde arbeid steeds meer onder druk komt te staan, hebben werknemers en bedrijven nood aan perspectief.

Bron: Federgon (federgon.be)

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen