< Terug naar overzicht

Favoriete medewerkers krijgen beste coaching

Leidinggevenden richten hun begeleiding vooral op de ontwikkeling van medewerkers die zij het meest positief beoordelen. Wie goed is, krijgt lekkers. Het is een belangrijke conclusie uit het onderzoek Leadership and Employee Development van Xander Bezuijen.

Bezuijen beperkte zijn studie tot tien organisaties maar onderwierp die wel aan een diepgaande analyse. Hij ondervroeg medewerkers en leidinggevenden naar mekaars houdingen en gedrag. Managers die een goed beeld hebben van een bepaalde medewerker, zullen hem ook voldoende opleidingskansen bieden. Meer dan de medewerkers die hij minder goed inschat. Bij hoge verwachtingen blijken leidinggevenden een warmere sociaal-emotionele relatie met werknemers te creëren, stellen ze duidelijkere en moeilijkere doelen en geven ze hun pupil meer feedback en vrijheid om zichzelf te ontwikkelen. Ze moedigen begaafde personen meer aan over het werk na te denken en dragen uit welke waarden en normen daarbij van belang zijn. Goede werknemers worden door deze voorkeursbehandeling alleen maar beter, minder goede werknemers geraken verder achterop. Dit leidt tot een self fulfilling prophecy. De werkgever ziet dat zijn verwachtingen bevestigd worden, maar heeft niet door dat hij het resultaat zelf in de hand heeft gewerkt.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen