< Terug naar overzicht

Familie en kennissen blijven de klassieke weg naar een studentenjob

Maar liefst 83 procent van de Vlaamse studenten verdient een centje bij. Eén op de vier (25,5 procent) werkt minstens 380 van de toegestane 475 uren per jaar. De helft van de studenten gaat aan de slag in de horeca.

Een job in de horeca (52,1 procent) blijft de populairste studentenjob in Vlaanderen. Op ruime afstand volgt een job in sales en marketing (23,6 procent), retail (21,8 procent) en administratie (20,2 procent).

Een job als promogirl of promoboy (14,8 procent) en schoonmaker of schoonmaakster (9,6 procent) zijn het minst in trek bij de Vlaamse studenten. Dat blijkt uit een onderzoek dat Seal Jobs, een app voor tijdelijke en studentenjobs, liet uitvoeren bij 530 Vlaamse studenten.

Geld en relevante werkervaring

Niet verwonderlijk blijft geld een belangrijke drijfveer van studenten om te werken. Met 83,6 procent is het de nummer één reden dat studenten bijklussen. Dat geld dient niet enkel voor dure gadgets of reizen: een vijfde van de studenten (19,8 procent) werkt om zijn of haar studies mee te kunnen financieren.

Geld is zeker ook niet de enige motivator: 45 procent wil zijn vaardigheden opkrikken en 46,8 procent doet liefst ook relevante werkervaring op tijdens zijn of haar vakantiejob. Er wordt dus wel degelijk al aan de carrière gedacht.

Welgeteld 25,7 procent gaat gericht op zoek naar een studentenjob die aansluit bij zijn of haar studies en 25,9 procent verkiest relevante ervaring boven het geld dat ze met de job zouden kunnen verdienen.

Twee types jobstudenten

Er zijn twee types van jobstudenten: er is enerzijds de groep studenten die bijklust om op korte tijd zo veel mogelijk geld te verdienen. Anderzijds heb je een groep die op zoekt gaat naar zo veel mogelijk relevante werkervaring voor hun professionele toekomst. Dat komt vanuit hun geloof dat werkervaring belangrijker is dan het diploma waarover je beschikt: een stelling waarmee (slechts) 15,9 procent van de Vlaamse studenten akkoord gaat.

Familie en kennissen

Wanneer studenten op zoek gaan naar een vakantiejob, trekken ze nog altijd eerst aan de mouw van familie en kennissen (54,7 procent). Bijna even populair zijn jobsites (53,3 procent) en uitzendkantoren (47,8 procent).

Een derde van de studenten wandelt meteen het bedrijf binnen (35,3 procent) of gebruikt sociale media (33,3 procent). Rekruteringsapps (9,1 procent) zijn een relatief nieuw fenomeen, maar weten wel al bijna 10 procent van de studenten te overtuigen.

Bron: Seal Jobs (seal-jobs.com)

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen