< Terug naar overzicht

Facebook wakkert groepsgevoel niet aan

Sociale media zijn ongeschikt voor teambuilding. Om het groepsgevoel aan te wakkeren, kunnen managers sociale media beter links laten liggen. Gebruikers ervaren vooral negatieve gevoelens als het gaat om de emotionele steun die ze krijgen via sociale media.

Dat blijkt uit onderzoek door de Society for Industrial and Organizational Psychology (SIOP). Onderzoeker Deborah Olson, managementprofessor aan de University of La Verne, bekeek de rol van sociale netwerken op de werkvloer nadat zij hoorde van een bedrijf dat werknemers, bij wijze van teambuilding, opdracht gaf om collega's als vriend te accepteren op Facebook.

Olson onderzocht de drie vormen van sociale steun die mensen in sociale netwerken ervaren: emotioneel, informatief en functioneel. Gebruikers van Facebook bleken vooral negatieve gevoelens te hebben als het gaat om emotionele steun door vragen als: 'Waarom heb je me niet uitgenodigd?' en 'Waarom moet ik hier via Facebook achterkomen?'. Toch bleken ook degenen die negatieve gevoelens hadden zich wel gestimuleerd te voelen om meer gebruik te maken van Facebook, omdat ze deel willen uitmaken van de groep mensen die informatie delen.

Maar die negatieve emotionele steun zou juist op de werkvloer schadelijk kunnen zijn, stelt Olson. “Het kan het groepsgevoel negatief beïnvloeden en daardoor een minder goede werkomgeving creëren”, waarschuwt ze. “Het is moeilijk om de manier waarop werknemers met elkaar omgaan op sociale media te managen. Mensen houden hun privéleven graag privé. Managers die werknemers aanmoedigen om op Facebook vrienden te worden, halen persoonlijke grenzen weg.”

Bron: PW Intermediair

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen