< Terug naar overzicht

Facebook, Twitter en co geven je karakter prijs

Persoonlijkheidstesten zijn dikwijls saai om in te vullen en ook duur. Daarom ontwikkelden onderzoekers aan de Stanford University en de Cambridge University een computerprogramma dat uit iemands Facebook-profiel diens karakter afleidt.

Is je sollicant betrouwbaar? Is hij een teamspeler? Persoonlijkheidstesten zijn belangrijk. Helaas is het invullen ervan dikwijls saai en valt de interpretatie van de resultaten duur uit. Het kan anders: onderzoekers aan Stanford University en Cambridge University ontwikkelden een computerprogramma dat de sociale media analyseert om een karakter te achterhalen.

Analyse op basis van ‘likes’

De software analyseerde van ruim 86.000 vrijwilligers welke films, muziek en pagina’s ze hadden gemarkeerd als 'vind ik leuk' op Facebook. Het programma wist daardoor pijlsnel of iemand bijvoorbeeld bazig was, zelfstandig of juist heel afhankelijk.

Wie dus ook maar een beetje actief is op de sociale-netwerksite, geeft zichzelf prijs: het computerprogramma heeft 70 ‘likes’ nodig om iemands karakter beter in te schatten dan een vriend, en bij 150 'vind-ik-leuks' kent de computer u beter dan een familielid. De software heeft 300 ‘likes’ nodig om de partner van Facebook-gebruikers te verslaan. Een geruststelling voor partners van minder fervente Facebookers: de gemiddelde gebruiker heeft nu zo'n 227 ‘likes’ op zijn profiel.

Karaktertrekken 

Wetenschappers zijn al langer geboeid door de karaktertrekken die Facebook-profielen en Twitter-pagina's verraden. Zo wisten onderzoekers van de University of Pennsylvania eind 2013 van 75.000 Facebookers al te analyseren of ze extravert zijn. Ze gebruikten niet de ‘likes’, maar de woorden die aangewend werden in berichtjes, zoals 'haha'.

Een analist bij IBM ontwikkelde een manier om te ontdekken hoe neurotisch en psychotisch bezielde Twitter-gebruikers zijn door het woordgebruik in hun tweets te analyseren. Met een beetje pech blijkt uit die 140 tekens dus een heel andere boodschap.

Bron: Elsevier (elsevier.nl)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen