< Terug naar overzicht

Extra energie op je werk? Het zijn de kleine dingen die het ‘em doen

Energie op het werk is belangrijk, ook voor je creativiteit. Recent onderzoek ging daarom dieper in op de diverse strategieën die mensen gebruiken om hun energie op het werk hoog te houden (Fritz, Lam & Spreitzer, 2011). Human sustainability, daar gaat het om!

Energiecrisis

Terwijl de maatschappij steeds meer op zoek gaat naar alternatieve energiebronnen, kampen ook meer en meer werknemers met een human energy crisis. De werklast stijgt met de dag, net als de hoeveelheid emotionele arbeid die we moeten verzetten. Daar komen ook nog eens de langere werkuren bij, en het feit dat we steeds bereikbaar moeten blijven voor telefoon en email, waardoor er ’s avonds en in het weekend minder tijd over blijft om te herbronnen van het werk. Deze factoren gebruiken dus onze energiereserves op.

Aangezien er minder tijd over blijft buiten het werk om onze batterijen op te laden, wordt het belangrijk om te begrijpen hoe mensen hun energie zelf kunnen managen op het werk.


Strategieën

Voorgaand onderzoek stelt 4 strategieën voorop die mensen kunnen gebruiken om hun energie in balans te houden.

Fysieke strategieën: bv. aan sport of beweging doen, eens om water gaan.

Relationele strategieën: dit strategie gaat over het op een positieve manier communiceren en omgaan met mensen (bv. iemand bedanken, hulp of advies aanbieden).

Mentale strategieën: dit zijn strategieën die op doelen gericht zijn, vaak in de toekomst (bv. een to-do lijst maken).

Spirituele strategieën: deze laatste strategie heeft niet zozeer met geloof te maken, maar eerder met het zien van het grotere geheel, door bv. na te denken over het nut en de betekenis van iemands werk.

Deze strategieën kunnen allemaal gerelateerd zijn aan het werk zelf, maar kunnen ook korte pauzes omvatten die niks met het werk te maken hebben (bv. uw persoonlijke emails checken). We spreken over werkgerelateerde strategieën en micro-breaks (niet werkgerelateerd).


De studie

Meer dan 200 kenniswerkers werden onderzocht. Gemiddeld werkten zij 40 uur per week en – misschien leuk als persoonlijke benchmark – dronken ze dagelijks 3 kopjes koffie. Zij werden bevraagd naar in hoeverre zij gebruik maakten van verschillende wergerelateerde strategieën en micro-breaks. Bovendien werd hun vitaliteit gemeten met een vragenlijst, alsook hun vermoeidheid.


De resultaten: Micro-breaks: top-5

De meest gebruikte niet werkgerelateerde strategieën zijn:

Water drinken
Een snack eten
Naar het toilet gaan
Koffie drinken
Even bewegen (zoals wandelen of stretchen)

Werkgerelateerde strategieën: top-5

Emails checken
Een andere taak doen
Een to-do lijst maken
Iemand hulp aanbieden
Praten met een collega over leidinggevende
Wellicht herken je veel van deze strategieën bij jezelf.


Welke strategieën waren nu het meest gerelateerd aan energie op het werk?

Nu wordt het natuurlijk past echt interessant. In volgorde van belang:

Iets nieuws leren
Focussen op wat je plezier geeft op het werk
Nieuw doel stellen
Iets doen wat collega blij zal maken
Tijd maken om iemand te bedanken
Feedback zoeken
Nadenken over hoe je een verschil maakt op het werk
Reflecteren over de betekenis en nut van je werk
Eén veelgebruikte werkgerelateerde strategie had zelfs een negatief effect op de vitaliteit op het werk: ventileren over een probleem. Wat ook opviel in de resultaten is dat de micro-breaks bijna altijd een negatieve impact hadden op iemands vitaliteit.


Verklaringen

Waarom gebruiken mensen bepaalde strategieën als ze niet werken? Een mogelijke verklaring is dat deze strategieën eerder gebruikt worden als ‘afleiding’ van de taken wanneer werknemers vermoeid zijn en een time-out nodig hebben. Ze kunnen dus betekenen dat de energiereserves al opgebruikt zijn.


Beperkingen van de studie

Hoewel het artikel in een goed en praktijkgericht tijdschrift werd gepubliceerd, is de voornaamste kritiek echter dat alles op hetzelfde tijdstip gemeten werd. Je kunt dus onmogelijk besluiten of iemand die veel ventileert over problemen minder vitaal gaat worden. Het kan ook omgekeerd zijn: dat iemand geen vitaliteit meer voelt, en daardoor als redmiddel probeert de problemen aan te klagen bij anderen. Oorzakelijke verbanden zijn hier dus niet te trekken, we weten enkel dat er een relatie bestaat tussen deze factoren. Of het ene het andere veroorzaakt of omgekeerd, kan niet hardgemaakt worden.


Take-away message

Er blijken 3 voorname strategieën van belang voor je energie op het werk:

Nieuwe zaken leren op het werk
Relaties: eens een compliment geven, iemand bedanken
Voelen dat je werk betekenisvol is, dat je een impact hebt op anderen
We hopen dat dit artikel onze lezers bewust kan maken van enkele goede en minder goede energiestrategieën op het werk. Weet tenslotte dat onderzoek heeft aangetoond dat ook momenten buiten het werk (bv. avonden en weekends) je energie de daaropvolgende dagen positief kunnen beïnvloeden. Wat helpt? Relaxatie, gevoelens van competentie en controle, psychologisch even detacheren van het werk, en uiteraard ook slapen. Deze effecten duren echter niet tot het einde van de werkweek, waardoor het belangrijk wordt om enkele van de bovenvermelde strategieën in de praktijk te brengen.


Michiel Crommelinck


Referentie

Fritz, C., Lam, C. F., Spreitzer, G. M. (2011). It’s the little things that matter: An examination of knowledge workers’ energy management. Academy of Management Perspectives, 25, p. 28-39.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen