< Terug naar overzicht

Externe medewerkers zijn waardevol, maar bezorgen HR kopzorgen

Extern ingehuurde medewerkers, onder welke vorm dan ook, bieden een toegevoegde waarde aan organisaties. Tegelijk bezorgen ze HR toch enkele kopzorgen op het vlak van engageren en motiveren.Vaak ontbreekt het organisaties ook aan een alomvattend of totaal talent management.

Het merendeel van de (Amerikaanse) organisaties (88 procent) die extern ingehuurde medewerkers inschakelen, zegt dat zij een positieve impact hebben op de productiviteit van de organisatie. Toch maken de meeste organisaties slechts in beperkte mate gebruik van ingehuurde medewerkers. In 90 procent van de organisaties bestaat minder dan 20 procent van het totale personeelsbestand uit externe medewerkers. En in meer dan de helft van de organisaties is minder dan 5 procent van alle medewerkers extern ingehuurd. Zo blijkt uit een rondvraag van de Society for Human Resources Management (SHRM) bij ruim duizend HR-professionals in de VS. 83 procent van de respondenten zet extern ingehuurde medewerkers in.

Instroomkanaal

De belangrijkste reden om een beroep te doen op extern ingehuurde medewerkers is niet zozeer een lagere kost, maar wel flexibiliteit, toegang tot gespecialiseerd talent en nood om specifieke projecten aan te pakken.
Uit de rondvraag bleek voorts dat HR-professionals het inzetten van externe medewerkers ook als een instroomkanaal zien. Bijna 90 procent zegt dat ze externe medewerkers soms tot vaak aanwerven als vaste medewerker. Dan gaat het vooral over medewerkers met specifieke kennis en/of vaardigheden. Niettemin blijkt dat dit net profielen zijn die niet zitten te wachten om vast in dienst genomen te worden.

Wat denken managers?

De University of Chicago ondervroeg als onderdeel van het onderzoek van SHRM een kleine 500 managers naar hun ervaringen met extern ingehuurde medewerkers in hun team. Die zijn overwegend positief, toch zegt 32 procent dat het niet gemakkelijk is om deze medewerkers te engageren en te motiveren, los van wettelijke beperkingen om hen aan te sturen.

Verloop, tijdelijke medewerkers laten aansluiten op de missie en de cultuur van de organisatie en hen integreren in de organisatie zijn de belangrijkste uitdagingen volgens de respondenten.

Bijna een op vijf managers zegt dat zijn organisatie geen uitgewerkt strategisch beleid heeft voor het werken met extern ingehuurde medewerkers. En dus niet zo effectief was in het vinden, aantrekken en selecteren. Nog eens 20 procent zegt dat er te weinig aandacht is voor de onboarding.

Bron: SHRM

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen