< Terug naar overzicht

Expats bij BESIX: “Globale visie, maar met lokale policy”

BESIX probeert te zorgen voor haar expats. Dat doet de bouwonderneming via een combinatie van een globaal beleid dat aangevuld wordt met lokale policy en evoluerende scenario’s. Dat komt de expat ten goede, maar heeft ook een positieve impact op de productiviteit en focus van de medewerker in het buitenland.

BESIX heeft heel wat ervaring als het aankomt op het werken met expats. Al sinds de start meer dan honderd jaar geleden, is de bouwonderneming actief in het buitenland. Op dit moment zijn er 330 expats die vanuit het Belgische hoofdkantoor gemanaged worden, al zijn er daarnaast ook veel medewerkers die voor BESIX werken in een ander land dan hun thuisland, maar die verhuizing op eigen houtje en initiatief deden.

Bouwstenen

“Van in het begin hebben we gezegd dat we een zorgende aanpak willen”, stelde Chief Human Resources Officer Geert Aelbrecht tijdens de studiedag van ‘Vlamingen In De Wereld’ en de Franstalige tegenhanger ‘L’Union Francophone des Belges à l’Etranger’ in oktober van dit jaar. “We willen ervoor zorgen dat die collega en zijn of haar gezin zich comfortabel voelen bij wat we doen. Om die reden hebben we een reeks ‘bouwstenen’ rond de medewerker en zijn buitenlandse opdracht: salaris, huisvesting, mobiliteit, gezondheid, familie, ontwikkeling.”
Op het vlak van salaris garandeert BESIX zijn expats een bepaalde netto-verloning, zodat mensen niet moeten bezig zijn met belastingen, zich moeten afvragen hoe de sociale zekerheid werkt, in welke valuta ze betaald worden en dergelijke meer.
Om dezelfde reden besteedt BESIX de huisvesting van expats niet uit aan gespecialiseerde dienstverleners. De onderneming voorziet in gemeubelde woningen voor expats, omdat ze op die manier hun huisraad niet telkens opnieuw moeten verhuizen naar een volgend project.
Ook omtrent mobiliteit zijn er duidelijke en transparante policies die bepalen hoe vaak iemand naar huis reist, welke auto ze ter beschikking hebben, welke auto de partner zal hebben, of er een chauffeur nodig is voor de veiligheid enz.
“Gezondheid is een belangrijk element”, vervolgt de CHRO. “Daar moet je, als je focust op zorg voor het gezin, gaan voor de ‘extra mile’. Een voorbeeld als het gaat over ziekteverzekering is de vraag wat je doet met specifieke behandelingen, preventieve ingrepen of persoonlijke elementen zoals fertiliteit. Neem je dat mee? Enkele jaren geleden hebben we beslist dat we ook op dat vlak zorg dragen en de kosten op ons nemen. Waarom? Om hun zorgen weg te nemen en mensen veilige omgevingen te bezorgen.”

Scenario’s aanpassen

“Je moet denken aan verschillende scenario’s en elke keer je scenario’s ook aanpassen. Kijk bijvoorbeeld naar al wat met familie te maken heeft: in het begin waren er bijna geen vrouwelijke expats, nu is ongeveer 15 procent van onze expats een vrouw. Maar we hadden geen policies rond zwangere expats”, illustreert Geert Aelbrecht. En dus moest BESIX zijn scenario’s aanpassen in functie van de noden van zwangere expats en van wat de wetgeving in de verschillende landen zegt over de bescherming van zwangere vrouwen. “Je moet een wereldwijde visie hebben, maar telkens met een lokale policy.”
Tot slot is er de bouwsteen ‘ontwikkeling’, waarover Geert Aelbrecht op het hart drukt dat niet te onderschatten. “Zorg dat de informatie in het bedrijf ook tot bij de expats geraakt. Wij geven elke drie maanden een magazine uit voor alle medewerkers en investeren sterk om het effectief in alle landen te krijgen. Dat zorgt ervoor dat ze weten waar ze terugkomen op het einde van hun opdracht. Bovendien moet je ervoor zorgen dat iedereen overal ter wereld dezelfde informatie heeft, zodat iemand die van Kameroen naar Egypte gaat, niet in een andere wereld terechtkomt, maar in de wereld van BESIX blijft. Mensen blijven deel van onze community, waar ze ook zijn”, vertelt Aelbrecht. “Wat we zien, is dat zij die van het ene project naar het andere verhuizen, losgekoppeld geraken van de thuisbasis van de onderneming. Daarom is het belangrijk om ze uit hun werkland te halen en hun opleiding te volgen in het thuisland of een ander land waar je voldoende aanwezig bent.”
BESIX beschouwt de expats als een globale community die als groep beheerd worden vanuit het hoofdkantoor, ook al werken ze met lokale arbeidscontracten. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat ze globaal aangeworven en ontslagen worden. Dat is voor de expat zelf een geruststelling. Gebeurt ook centraal: alle administratie omtrent visa en werkvergunningen. Ook dat zorgt voor vertrouwen bij de medewerker. Wat lokaal gebeurt, zijn die zaken waar het hoofdkantoor geen meerwaarde te bieden heeft: de keuze van een woning, de school voor de kinderen... Daar is immers lokale kennis voor nodig.

Waarom BESIX zo gefocust is op zorg en welke effecten dit beleid heeft? Daarover leest u meer in HR Square.

Wilt u het volledige artikel (van Timothy Vermeir met foto's van onder meer Hendrik De Schrijver) lezen? Dat kan door lid te worden van HR Square. U ontvangt dan niet alleen het tijdschrift, maar hebt ook toegang tot de website met het hele archief én u geniet stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Nathalie Dierickx, nathalie.dierickx@hrsquare.be, 0474 97 07 43.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen