< Terug naar overzicht

EU komt tegemoet aan verzuchtingen havenarbeiders.

Ongeveer 3000 Belgische havenarbeiders betoogden vorige week in Brussel uit protest tegen de plannen van het Europese Parlement om de afhandeling van schepen ook door niet-dokwerkers te laten uitvoeren. Ze kregen gedeeltelijk gehoor.

In Gent en Antwerpen werden vorige week vrijdag geen schepen behandeld, in Oostende en Zeebrugge werd de afhandeling verstoord. Ook maandag waren er acties. De vakbonden vreesden dat vele havenarbeiders hun baan zouden verliezen en dat de veiligheid van de goederenbehandeling in het gedrang zou komen. Het Antwerpse havenbestuur steunde de eisen van de vakbonden en is tegen de afschaffing van de wet-Major. Dinsdag stemde het Europees Parlement in Straatsburg over de havenrichtlijn. Het Transportcomité van het Europarlement stelde amendementen voor om de loodsdiensten uit de richtlijn te halen en dus niet te liberaliseren. De door de dokwerkers fel bestreden zelfafhandeling - de mogelijkheid voor reders om hun schepen met eigen personeel te laden en te lossen - steunde het Transportcomité wel. Het stelde echter amendementen voor die stipuleren dat zelfafhandelaars strikt de nationale sociale wetgeving - in België de wet-Major - moeten naleven. Die wet zegt dat de afhandeling van schepen binnen het havengebied door erkende havenarbeiders moet worden uitgevoerd. Uiteindelijk werd beslist dat reders voor het laden en lossen van hun schepen eigen scheepsbemanning kunnen gebruiken, maar alleen als ze over een vergunning beschikken.


Het verdict viel met 361 stemmen tegen 167. Vertaald naar België betekent dit volgens de vakbonden dat in ons land los- en laadwerk voorbehouden blijft aan erkende dokwerkers. Wel moet de raad van ministers van Transport zich nog uitspreken. In tegenstelling tot het parlement ziet de raad wel degelijk marktheil op het vlak van beloodsing. Tegen de zomer moet een vergelijk worden gevonden. Volgens europarlementslid Dirk Sterckx (VLD) is er nu een zeer precieze omschrijving van zelfafhandeling goedgekeurd en wordt er tegelijk een vergunningsverplichting ingevoerd. Volgens hem komt het er nu voor alle betrokken partijen in België op aan om goede afspraken te maken en ervoor te zorgen dat de onrust niet blijft voortduren. De Belgische vakbonden reageerden na de goedkeuring van de vergunningsplicht vrij positief. Volgens hen waarborgt de invoering van de vergunning in ons land het behoud van de wet-Major.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen