< Terug naar overzicht

“Er woedt ook een oorlog om het flexibele talent”

Bij Switch behoort ongeveer een vijfde van de medewerkers tot de flexibele schil die wordt ingezet om pieken op te vangen, maar ook om te werken op die momenten die voor de vaste werknemers minder aantrekkelijk zijn. De onderneming probeert ook ten aanzien van die flexwerkers een aantrekkelijke werkgever te zijn en doet dat door hen te betrekken in het HR-beleid.

Met freelancers samenwerken om een contingent workforce uit te bouwen en pieken en dalen op te vangen? Neen, Carl Praet, HR-directeur bij Switch, blijft liefst weg uit dat juridische kluwen. Studenten en flexi-jobbers bieden een goed alternatief, zegt hij tijdens een interview in de winkel in het Waasland Shopping Center.
Switch, erkend als Apple Premium Reseller, biedt producten, services (zoals herstellingen) en oplossingen van Apple aan op de Belgische markt. De onderneming nam enkele jaren geleden concurrent Easy-M over en heeft nu 28 winkels in België. Daarnaast is er ook een eigen webshop. Voor de B2B-activiteiten zijn er de accountmanagers, maar ook de medewerkers in de winkels die zelfstandigen en bedrijfsleiders verder helpen. Tot slot is er het onderwijs als verkoopkanaal, waar zeven Switch-medewerkers aan de slag zijn in hogescholen, middelbare scholen en het basisonderwijs – de iPad in de klas, weet u wel.
In vele winkels bevindt zich naast de verkoopruimte ook een klaslokaal – hier spreekt men van een Macademie – waar opleidingen gegeven worden aan consumenten. Zij kopen een toestel en krijgen daar een voucher bij voor een opleiding.

Flexibele schil

In totaal is Switch met een team van zo’n 340 vaste medewerkers, goed voor 330 VTE’s. Daarbovenop doet de onderneming een beroep op 80 flexibele medewerkers. De meeste van hen zijn studenten, maar sinds de mogelijkheid bestaat, zijn er ook al een vijftal flexwerkers die werken in het statuut van flexi-jobber.
De mensen in die flexibele schil worden in de winkel ingezet als verkoper of aan de servicebalie waar klanten met hun defecte toestel terecht kunnen. “Er zijn ook regelmatig flexibele medewerkers die op zaterdag de lessen in onze Macademie verzorgen. Op dat moment willen we dat onze ervaren, vaste verkopers in de winkel staan. Bovendien hebben we heel goede studenten – bijvoorbeeld leerkrachten in spe – die deze lessen geven. Die doen dat fantastisch.”
Bijzonder is dat ook de studenten en flexi-jobbers onder de HR-verantwoordelijkheid van Carl Praet vallen. “Bij ons is er een uniforme aanpak. HR stuurt aan, ook voor studenten, flexi-jobbers, maar ook stagiairs. We willen onze uniforme HR-aanpak onder controle houden en de Switch-cultuur en -waarden meegeven aan elke medewerker”, verduidelijkt hij. “Zij maken deel uit van de organisatie. Meestal starten onze studenten op hun achttiende en blijven ze tot het einde van hun studies voor ons werken. We hebben ook regelmatig mensen die na het afstuderen toch bij ons blijven werken tot ze hun weg op de arbeidsmarkt echt vinden.”
Administratief-juridisch werken de flexibele medewerkers via dagcontracten. Dat was vroeger ook zo bij Easy-M, en Carl Praet herinnert zich nog wat een overlast dat betekende voor HR. Vandaag echter brengt technologie een werkbare oplossing. “Studenten zijn niet altijd de meest betrouwbare werknemers”, klinkt het veelzeggend, verwijzend naar studenten die last minute afbellen. “Door te werken met een app hebben we ervoor gezorgd dat tot een kwartier voor iemand zou komen werken, het contract gecanceld kan worden en we iemand anders kunnen oproepen. En belangrijk: die heeft een officieel contract dat op tijd in orde is.”

Omdat ook de flexibele medewerkers voor langere tijd blijven en omdat ze een cruciale, klantgerichte rol spelen, ligt de lat voor hun selectie zowat even hoog als voor vaste medewerkers. “We willen, ook voor de flexibele medewerkers, altijd een face-to-face-gesprek. In juli en augustus hebben we dit jaar voor het eerst jobbeurzen georganiseerd voor studenten en flexi-jobbers, waarbij we hen uitnodigden en ze een aantal speed date gesprekken hadden met mensen van HR, mensen van retail en mensen die checkten op de Apple-passie en IT-kennis.”
Belangrijkste criterium is de passie voor verkoop, stipt Carl Praet aan. De passie voor en kennis van de Apple-producten komt later wel, in de winkel, maar ook tijdens trainingen.

Wilt u het volledige artikel (van Timothy Vermeir met foto's van onder meer Hendrik De Schrijver) lezen? Dat kan door lid te worden van HR Square. U ontvangt dan niet alleen het tijdschrift, maar hebt ook toegang tot de website met het hele archief én u geniet stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Nathalie Dierickx, nathalie.dierickx@hrsquare.be, 0474 97 07 43.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen