< Terug naar overzicht

Engagement is niet te koop

Werknemers worden vooral gemotiveerd door boeiend en zelfstandig werk. Het loon maakt hen hoogstens tevreden, kwaliteitsvol werk maakt hen geëngageerd.

Engagement gaat verder dan tevredenheid: betrokken medewerkers zijn bereid meer energie te stoppen in hun baan, in tegenstelling tot tevreden medewerkers. Dat was de hypothese van een enquête van Hay Group en de Antwerpse management school UAMS bij meer dan 5000 respondenten. Hilde Vereecken bestudeerde voor De Tijd de resultaten.

Opmerkelijk: medewerkers vinden de kwaliteit van leidinggeven ondermaats, terwijl ze daaraan net veel belang hechten. Een ruime meerderheid (70%) geeft aan dat de dagelijkse acties van het management niet overeenstemmen met zijn communicatie. Bijna 60% zegt dat zijn organisatie niet efficiënt geleid wordt en dat een duidelijke visie ontbreekt. Medewerkers zeggen dat ze te weinig feedback krijgen over hun prestaties en hebben geen zicht op hun carrièremogelijkheden. Bovendien bestaat bij velen de indruk dat promoties, transfers of loonsverhogingen niet eerlijk verlopen.

De kwaliteit van het werk blijkt echter de allerbelangrijkste factor om geëngageerd te blijven. Vlamingen vinden een inhoudelijk interessante en uitdagende job die hen voldoende vrijheid en autonomie biedt erg belangrijk. De meerderheid van de respondenten vindt deze waarden wel terug in haar job. Ook beloning is belangrijk, maar blijkt geen topprioriteit te zijn. Beloning is een zogenaamde hygiënefactor: mensen zijn ontevreden als ze het onvoldoende vinden, maar een loonsverhoging is snel uitgewerkt. Werknemers zeggen ook dat ze een minder marktcompetitief pakket willen aanvaarden zolang de organisatie intern iedereen over dezelfde kam scheert.

Slechts 18% van de respondenten is voorstander van een relatie tussen de hoogte van het loon en de geleverde prestaties. De argwaan tegenover leidinggevenden is hier natuurlijk niet vreemd aan.

De kwaliteit van het werk, leiderschap en de visie van de organisatie zijn belangrijke hefbomen voor engagement. Terwijl ontwikkelingsperspectieven, beloning en het evenwicht tussen werk en privéleven belangrijke factoren zijn in het houden van medewerkers. Geëngageerde medewerkers behoudt u door op beide factoren in te spelen. Alleen mikken op retentie houdt het risico in dat u niet-geëngageerden om verkeerde redenen aan u bindt.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen