< Terug naar overzicht

Emojis steeds populairder op het werk

Communicatie-uitingen als emoticons, emojis en GIF’s, worden steeds vaker op de werkvloer gebruikt. En dat blijkt niet alleen voorbehouden aan hippe start-ups.

Medewerkers die ouder zijn dan 35 jaar zien de noodzaak van het gebruik van emoticons (de bekende smileys en knipogen) en emojis (allerlei figuren) niet in. Millennials laten echter hun emoties zien en uiten zich door middel van emojis. Dat betekent dat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van deze communicatie-uitingen op de werkvloer, omdat het aantal millennials nu eenmaal groeit.

Emoticons lijken absoluut noodzakelijk om te laten zien dat een opmerking sarcastisch bedoeld is of om een stevige boodschap wat milder te laten klinken, zonder woorden te hoeven afzwakken. En dus worden ze door iedereen gebruikt, van softwareontwikkelaars tot accountants. De communicatie wordt ermee verhelderd, en het maakt mensen sympathieker en meer benaderbaar.

Voor communicatie met ‘gelijke’ collega’s

Veel medewerkers geven aan emoticons vooral te gebruiken als zij communiceren met collega's 'op hetzelfde niveau'. In communicatie met een manager of directeur wordt veel spaarzamer (of helemaal geen) gebruik gemaakt van emoticons. Volgens Dr. Joseph Barber, directeur bij het carrièrecentrum van de University of Pennsylvania, is dat logisch: “Je kleedt je ook naar de baan die je wilt. Wil je manager worden, dan kleed je je over het algemeen formeler. Hetzelfde geldt voor de wijze waarop je communiceert. Nodig je een collega uit voor een lunch, dan kan het gebruik van emojis wel weer nuttig zijn. We gaan banden aan met anderen door te spiegelen, door hetzelfde taalgebruik en hetzelfde gedrag te vertonen.”

Barber benadrukt wel het belang van face-to-face contact. Zeker als moeilijke boodschappen overgebracht moeten worden. Bedreven zijn in het gebruik van emoticons helpt in een dergelijke situatie niet.

Correcte interpretatie

Coach Nicole Ponsford moedigt studenten en scholieren aan om emojis te gebruiken. “Om misverstanden die kunnen leiden tot pesten en cyberpesten te voorkomen, moet je ervoor zorgen dat een bericht niet verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Daarbij zijn emoticons en emojis onmisbaar.”

De verwachting is dat het gebruik van symbolen in werkgerelateerde communicatie de komende jaren sterk zal toenemen. Voorlopig is daarvoor echter vooral anekdotisch bewijs.

Bron: Mashable (mashable.com)

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen