< Terug naar overzicht

Eerste job valt tegen

Veel starters zeggen nog binnen het eerste werkjaar vaarwel tegen hun werkgever. Ze zouden te onderdanig en goedgelovig zijn bij het solliciteren. Bovendien deinzen sommige werkgevers er niet voor terug om jongeren te misleiden.

Het VDAB Magezine van oktober meldt dat 90% van de starters minder dan een jaar bij hun eerste werkgever blijft. Dit blijkt uit recent onderzoek van Ad Rem Young Professionals (een Nederlands bureau voor werving, selectie en arbeidsbemiddeling van hoogopgeleide jongeren) bij 527 starters. De meest voorkomende redenen om te vertrekken: geen doorgroeimogelijkheden, een beperkte jobinhoud en te weinig uitdaging. De top zeven van vertrekredenen wordt vervolledigd met geen goede werksfeer, te weinig begeleiding, te weinig verantwoordelijkheid en te sterke hiërarchische verhoudingen.

Blijkbaar komen heel wat jongeren terecht in een job die hen niet ligt en/of die niet aan hun verwachtingen voldoet. Ze ontdekken dat nog binnen het jaar en zoeken andere oorden op. Bij het Nederlandse wervingsbureau is men er nochtans zeker van dat starters kritisch genoeg zijn als ze hun eerste contract tekenen: “Ze weten wat ze belangrijk vinden en proberen een job te vinden die hieraan beantwoordt. Alleen zijn ze niet goed in het beoordelen of een job aan hun verwachtingen voldoet. Ze nemen veel te snel aan dat het allemaal wel snor zal zitten. Achteraf blijkt dit dan helemaal niet zo te zijn.” Het is bijvoorbeeld niet echt prettig om als twintigjarig onervaren broekje in een team met alleen vijftigplussers te belanden.

Dat jongeren er niet in slagen om de job juist in te schatten, ligt voor een groot stuk aan de werkgever, beweert Ad Rem Young Professionals. Door de schaarste op de arbeidsmarkt zouden werkgevers proberen op alle mogelijke manieren pas afgestudeerden binnen te halen. Ze zwaaien bijvoorbeeld met secundaire voorwaarden en zwijgen over de functie-inhoud zelf. Ook zouden ze er niet voor terugdeinzen om de zaken mooier voor te stellen dan ze zijn. De bedrijven bedriegen ook zichzelf: ze investeren in een leugen. De nieuwkomers zijn snel weer weg.

Het bureau raadt jongeren aan om kritische vragen te stellen op een sollicitatiegesprek. “Slik de woorden van de werkgever niet zomaar. Doorprik ze om te zien of hij de waarheid zegt of een verkooptruc aan het uitproberen is.”

(Bron: VDAB Magezine, oktober 2007)

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen