< Terug naar overzicht

Eén op de vijf bedrijven weert allochtonen

Twee nieuwe studies tonen aan dat allochtonen nog vaak gediscrimineerd worden bij aanwerving. Nochtans is discriminatie onwettig en bovendien ook slecht voor de zaken.

Onderzoeker Steven Lenaers van de Universiteit Hasselt vroeg aan de top-500 van de Limburgse bedrijven hoe ze met allochtonen omgaan. De belangrijkste conclusie uit de 227 antwoorden is dat 18 procent liever geen allochtonen aanwerft. Sommigen omdat ze liever een homogeen personeelsbestand hebben, anderen omdat hun klanten liever niet door allochtonen bediend worden.
Zo'n 22 procent van de bedrijven neemt bewust wél allochtonen aan, omdat ze als personeelslid veel flexibeler zijn, en er geen graten in zien voor een lager loon te werken. Slechts zeven procent neemt allochtonen in dienst, omdat ze mensen graag gelijke kansen geven.
Uit de studie blijkt ook dat vooral kleinere bedrijven discrimineren bij de aanwerving: één op de vier zegt dat te doen, tegenover één op de zeven bij de grotere. Bjorn Cuyt van Unizo kijkt daarvan op: “In realiteit blijken kmo's meer allochtonen in dienst te hebben dan grotere bedrijven.”

Groot probleem


Jozef De Witte van het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding was vorige week op een congres in Stockholm naar aanleiding van de Internationale Dag van de Mensenrechten. “Hier is zopas een studie voorgesteld waaruit blijkt dat, volgens de allochtonen, België na Italië het meest discriminerende land van Europa is.”
Het Agentschap van de Europese Unie voor de Grondrechten ondervroeg daarvoor 23.000 allochtonen in de 27 EU-landen. In België zegt iets meer dan één op de drie dat hij de voorbije vijf jaar discriminatie ondervonden heeft bij de aanwerving. Achttien procent had daar het afgelopen jaar last van.
“Men denkt vaak dat allochtonen die problemen overdrijven, maar de Limburgse studie bewijst dat dit niet het geval is”, aldus De Witte.

Onwettig en onverstandig


“Niet alleen is discrimineren bij de aanwerving onwettig. Het is ook slecht voor de zaken. Uit managementstudies blijkt dat bedrijven met een heterogeen personeelsbestand het er doorgaans beter vanaf brengen: ze bestuderen problemen vanuit verschillende ooghoeken en vinden daardoor betere oplossingen.” Dat de klanten liever niet met allochtonen te maken hebben, vindt De Witte geen argument: “Allochtonen zijn ook klanten.”
Opvallend in heel Europa is dat van alle allochtonen die zich gediscrimineerd voelden, vier op de vijf hiervan geen aangifte deden. Zij denken dat er met hun klacht toch niets gebeurt.

Bron: De Standaard

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen