< Terug naar overzicht

Eén op de twee werknemers voelt zich niet gerespecteerd door zijn baas

Medewerkers respectvol behandelen, leidt niet alleen tot meer betrokken en geëngageerde medewerkers. Respectvol behandeld worden is bovendien veel belangrijker dan appreciatie en ontwikkelingskansen.

Dat blijkt uit onderzoek van Tony Schwartz (CEO van The Energy Project) en Christine Porath (professor aan de McDonough School of Business van de Georgetown University) in samenwerking met Harvard Business Review. De studie werd wereldwijd uitgevoerd bij meer dan 20.000 werknemers.

Hoe leidinggevenden iemand behandelen, respectvol of niet, heeft een immense impact op het gedrag en het welbevinden van medewerkers. Met respect behandeld worden, heeft meer effect dan erkenning krijgen, een inspirerende visie, feedback geven en blijkt zelfs belangrijker dan leer- en groeimogelijkheden.

Medewerkers die zich met respect behandeld voelen, zeggen dat ze zich gezonder voelen. Ze hebben meer vertrouwen, en ervaren 89 procent meer plezier en tevredenheid in hun job in vergelijking met medewerkers die zich niet gerespecteerd voelen. Bovendien zijn medewerkers die zich gerespecteerd voelen, ook meer geneigd om te blijven.

Uit vroeger onderzoek bleek al het effect van niet-respectvol gedrag op goed presterende medewerkers. "Zelfs nog maar getuige zijn van onbeleefd of onbeschoft gedrag door leidinggevenden heeft een negatief effect op de performantie van medewerkers. Het fnuikt creativiteit. Medewerkers leveren bewust minder kwaliteitsvol werk en het heeft een negatieve impact op de klantentevredenheid”, stelt Porath.

Respect heeft ook een enorme impact op engagement: medewerkers die zich gerespecteerd voelen door hun leidinggevenden, zijn 55 procent meer geëngageerd.

Onbewust gedrag

Anderzijds blijkt uit het onderzoek dat slechts 54 procent van de bevraagde werknemers zich gerespecteerd voelen door hun leidinggevenden.

In een aparte studie gingen de onderzoekers bij 125 leidinggevenden na waarom ze onbeleefd of onvriendelijk zijn tegen medewerkers. 60 procent beweerde dat ze daar geen tijd voor hebben. Een kwart stelde dat ze zich op dezelfde manier gedragen als hun eigen leidinggevenden. Met andere woorden, er zijn geen goede rolmodellen in de organisatie.

Tot slot wijzen de onderzoekers erop dat het merendeel van de leidinggevenden er zich niet van bewust is dat ze medewerkers weinig respectvol behandelen. Slechts 4 procent gedraagt zich moedwillig niet-respectvol.

Bron: Harvard Business Review (hbr.org)


Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen