< Terug naar overzicht

E-learning wint aan populariteit

Bedrijven reserveren een steeds groter aandeel van het opleidingsbudget voor e-learning. Dit jaar wordt 24 procent van het budget ervoor gereserveerd, in 2012 was dat nog 9 procent. Ondanks het groeiende aandeel, blijft e-learning nog heel wat minder populair dan de traditionele leervormen.

Voor het onderzoek, uitgevoerd door Nidap in opdracht van opleidingsvergelijker Springest, werden 330 HR-verantwoordelijken geconsulteerd. Bedrijven investeren nog steeds het meest in opleidingen met een open inschrijving (42 procent). De grootste groei verwachten HR-professionals dan weer voor e-learning, interne trainingen en incompany-trajecten.

De meeste organisaties gebruiken incompany-training: 93 procent organiseert deze trainingen en 26 procent van het opleidingsbudget wordt hieraan besteed. De top drie vraagstukken waarvoor opleidingen en trainingen worden ingezet, zijn management- en leiderschapsontwikkeling (74 procent), kwaliteitszorg en veiligheid (67 procent) en interne samenwerking (65 procent). Talentmanagement staat met 55 procent op nummer 4.

Vooral populair bij grote organisaties

Vooral grote organisaties met meer dan 1000 werknemers maken op dit moment gebruik van e-learning. Het wordt het vaakst toegepast voor kwaliteitszorg- en veiligheidsvraagstukken (35 procent), verkoop of marketing (24 procent) en automatisering (20 procent). 16 procent zet e-learning dan weer in voor managementontwikkeling.

Toch blijft het aantal bedrijven dat e-learning inzet met 53 procent ongeveer op hetzelfde niveau als de voorgaande jaren. Alleen in de zorgsector neemt dit aantal toe: 76 procent maakt hier nu gebruik van e-learning versus 54 procent in 2012.

Bron: P&O Actueel (penoactueel.nl)

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen