< Terug naar overzicht

Dwang helpt bij e-cursus

Vaak starten cursisten enthousiast aan een e-learningcursus. Toch haken velen snel af. Uit een onderzoek van Jeanne Schreurs, professor aan de Universiteit Hasselt, blijkt dat dwang helpt.

Sommige studies suggereren dat e-learning een cognitieve overbelasting veroorzaakt. Andere wijzen erop dat internet niet geassocieerd wordt met leren, maar veeleer met het opzoeken van informatie. Ook de afwezigheid van peerdruk maakt het gemakkelijker om af te haken. Misschien starten deelnemers zelfs om de verkeerde redenen. Slecht gemaakte cursussen en technische problemen kunnen ook een reden vormen om te stoppen.

Geen dwang, geen cursus


Uit een experiment van Jeanne Schreurs, professor Business Informatics aan de Universiteit Hasselt, blijkt dat vooral de afwezigheid van dwang bepaalt of een cursus doorlopen wordt of niet: “Een groep MBA-studenten kreeg twee weken de tijd om een e-cursus CRM door te nemen. Nadien zou een discussie volgen over het onderwerp. Tegelijk werd de cursus aan managers voorgesteld als een kans om meer te weten te komen over CRM. De cursus werd via werkgeversorganisaties gepromoot. De inschrijvingen om te downloaden waren talrijk. Maar na een maand bleek dat meer dan de helft van de geïnteresseerden de cursus zelfs nog niet geopend had. Enkele waren gestart, maar hadden de cursus niet beëindigd. Geen tijd, zo luidde het excuus.”

Externe druk


De studenten hadden de klus wel geklaard. Schreurs: “Nochtans hadden ze het even druk, want ze combineerden werken en studeren. De enige verklaring waarom de studenten de cursus wel hebben doorgenomen, is de externe druk, het vooruitzicht van een discussie.”
“Zelfs al was de inhoud saai gepresenteerd, dan nog hadden de studenten de cursus doorgenomen. Al zou het leren dan niet zo vlot verlopen zijn”, schetst Schreurs.
Dwang hoeft niet eens steeds van buitenaf te komen. “Leren in de betekenis van informatie verwerven die nodig is om een taak uit te voeren, heeft een intrinsieke dwang of motivatie. Als leren in een professionele context voorbereidt op een verbetering van de taakuitvoering, is ook hier druk aanwezig, omdat men de prestatieverbetering zal meten.”

Professor Jeanne Schreurs wikt en weegt de impact van online-opleiding in de Special E-learning in HR Square nr. 63 van 27 januari 2009. Geïnteresseerd? Contacteer Bert Gavel op 053/60 56 70 of via bert@hrsquare.be

Bent u al abonnee? Dan kan u het artikel herlezen in het online-archief. Ga naar 'Archief' en vervolgens naar 'HR Square Artikels', of volg deze link.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen