< Terug naar overzicht

Dumpen of (her)lezen? ‘The Nature of Managerial Work’

‘The Nature of Managerial Work’ is zo’n oerklassieker uit de managementliteratuur. Vandaag nog een exemplaar op de kop tikken, lijkt niet zo evident. Maar is het de moeite om de tweedehandszaken af te schuimen op zoek naar een exemplaar van het legendarische boek uit 1973? Het is een vraag voor Dirk Buyens.

Wat doet de manager heel de dag lang? De vraag is niet nieuw: al in het begin van de jaren 1970 kwam ze bij Henry Mintzberg op. De Canadees behaalde een bachelor in Ingenieurswetenschappen (1961, McGill University in Montreal), waarna hij in de VS een master en doctoraat in Management haalde aan de MIT Sloan School of Management. Dat doctoraat werd in 1973 als boek gepubliceerd onder de titel ‘The Nature of Managerial Work’.

Wat staat er nu ook alweer in het boek?

Mintzberg beschrijft in het boek wat een manager de hele dag doet. Hij doet dat op basis van zijn eigen observaties: als eerste – zo beweert hij toch – is hij in de bureaus van de managers gaan zitten om hen een hele dag te observeren en verslag uit te brengen. “De platitude zegt dan dat hij heeft geleerd dat managers koffie slurpen, sigaretten roken, mensen ontvangen en opnieuw buiten laten, alweer slurpen en sigaretten roken... en eigenlijk niets doen dat langer dan tien minuten duurt”, zegt Dirk Buyens. “Dat is een boutade, maar wetenschappelijk heeft hij dat uitgedrukt in een aantal rollen.”

Mintzberg, die overigens vandaag nog steeds professor is aan McGill University, onderscheidt drie soorten rollen die een manager heeft: interpersoonlijke rollen, informationele rollen en beslissingsrollen (in het Engels: ‘interpersonal’, ‘informational’ en ‘decision roles’). Onder die drie categorieën plaatst hij in totaal tien afzonderlijke rollen. De manager flitst een hele dag van de ene naar de andere rol. Overigens merkt Mintzberg zelf op dat de tien een geheel vormen: een succesvolle manager heeft alle tien die rollen én die rollen versterken elkaar.

Hoe werd het boek onthaald toen het verscheen?

Mintzberg beschreef niet alleen wat managers doen, maar toonde ook dat managers in heel verschillende bedrijven, in heel verschillende sectoren, dezelfde rollen hadden. “Dat was de grootste toegevoegde waarde van het boek”, klinkt het. “Voor de manager zelf was het een soort catharsis – ‘oef, ik ben niet alleen’. De tien rollen worden nog steeds vaak gebruikt in managementscholen en tijdens managementcursussen.”

De wereld is ondertussen sterk geëvolueerd. “Je kan het verfijnen, natuurlijk, maar mocht je die tien rollen morgen gaan presenteren aan een manager, dan ben je nog altijd niet outdated”, denkt Dirk Buyens. Maar een handleiding voor (nieuwe) managers is het boek nog steeds niet, op een kort hoofdstuk met ‘ten points for more effective management’ na.

(Her)lezen? Lees het in het tijdschrift HR Square.

Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de website met het gehele archief en u geniet van stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Stephanie Beernaert, stephanie.beernaert@hrsquare.be, 0471 69 15 90.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen