< Terug naar overzicht

Dumpen of (her)lezen? ‘Human Resource Champions’ van Ulrich

U trekt deze zomer naar het strand? U plant een culturele vakantie in een historische stad? Een week in een klein tentje in de bergen? Wat u ook van plan bent, een goed boek is een must. Misschien overweegt u wel dé klassieker uit het HR-domein, ‘Human Resource Champions’ van Dave Ulrich, te (her)lezen? Met Koen Dewettinck (Vlerick Business School) kijken we of dat 23 jaar na de eerste verschijning nog de moeite waard is.

“This book wil change the role of human resource professionals in our organisations and reshape the field for years to come.” Als die quote van Rosenblum, toen de VP HR en Chief Learning Officer bij Coca-Cola, op de flap van het boek staat, dan wil dat wel wat zeggen. “Bovendien: het is ook zo gebeurd”, zegt Koen Dewettinck.
Maar ondertussen heeft Dave Ulrich, dé HR-goeroe bij uitstek, nog vele andere boeken geschreven. En dus kan je je de vraag stellen of we niet beter recenter werk meenemen in onze reiskoffer. De wereld is immers sterk veranderd sinds 1996, toen ‘Human Resource Champions – The next agenda for adding value and delivering results’ voor het eerst verscheen.

1. Wat staat er nu ook alweer in het boek?

Als Dave Ulrich ergens voor gekend is, dan wel voor zijn vier rollen (change agent, strategic partner, administrative expert en employee champion). Toch beklemtoont professor Dewettinck vooral een ander aspect van het boek: “Die vier rollen zijn belangrijk, maar de grootste bijdrage van het boek is dat het de focus verlegd heeft van wat we binnen HR doen naar wat we bijdragen aan de business. Dat is de echte meerwaarde van het boek.”

Een ander element dat gelinkt is aan dit boek van Ulrich, al is het niet hij die er als eerste mee voor de dag gekomen is, is het ‘three pillar model’ voor HR, de idee dat een HR-afdeling bestaat uit centers of excellence, HR-businesspartners en shared services. “Dat is een rechtstreeks gevolg van de ideeën die ook in dat boek staan”, legt Dewettinck uit.

2. Hoe werd het boek onthaald toen het verscheen?

Binnen de HR-gemeenschap werd het boek al snel omhelsd. “Ook omdat het vrij praktisch is”, voegt Dewettinck eraan toe. “Ulrich gaat echt heel diep in op elk van die vier rollen en hoe je dat in de praktijk moet doen. Er zijn ook vragenlijstjes die je helpen om te weten hoe ver je al staat. Het is een zeer praktisch boek.”
Binnen de academische wereld is de interesse in Ulrich daarentegen heel wat minder. Dat heeft er onder meer mee te maken dat de HR Competency Studies een black box blijven.

Het boek is meer dan 20 jaar oud en dat merk je onder meer ook aan de voorbeelden die worden aangehaald. Maar toch blijft het verrassend actueel. Koen Dewettinck heeft het bijvoorbeeld over de uitdagingen die Ulrich oplijst anno 1996: “Ik som ze even op: 1. Globalisation, 2. Value chain for business competiveness, 3. Profitabilty through cost and growth, 4. Capability focus, 5. Change, change and change some more, 6. Technology, 7. Attracting, retaining and measuring – hij heeft het niet over analytics, maar het zit hier wel al in! – intellectual capital, en 8. Turnaround is not transformation. Als je naar die uitdagingen kijkt, dan moet je vaststellen dat ze vandaag nog evenzeer van toepassing zijn als toen.”

► Conclusie: (her)lezen?

Lees het in het tijdschrift HR Square.

Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de website met het gehele archief en u geniet van stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Stephanie Beernaert, stephanie.beernaert@hrsquare.be, 0471 69 15 90.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen