< Terug naar overzicht

Drieploegenstelsel Ford blijft behouden

De directie van Ford Genk laat weten het bestaande drieploegenstelsel nu toch niet op te heffen. Alternatieve besparingsmogelijkheden zullen worden onderzocht.

In de nachtploeg werken vooral jonge mensen. “Veel van hen zouden kinderopvang moeten zoeken en misschien zelfs een tweede wagen moeten kopen. Dat willen we liever voorkomen”, zegt ACV-secretaris Gerard Ignoul. “Samen met de directie willen we alternatieven zoeken en maximaal gebruik maken van het stelsel van tijdelijke werkloosheid”. Een definitief akkoord is er nog niet. Een van de mogelijke alternatieven is het behoud van het drieploegenstelsel en de uitvoering van interne verschuivingen. In september gaan 270 werknemers vervroegd met pensioen. Vermits zij niet worden vervangen, wordt de mogelijkheid bestudeerd om een kleine groep werknemers tijdelijk van de ene naar de andere shift over te hevelen. Ford Genk wil dit jaar zowat 11.000 Mondeo’s minder assembleren dan gepland. In februari verhuist de productie van de Transit-bestelwagen naar Turkije. Daardoor moeten 2400 werknemers elders in het bedrijf worden geïntegreerd. Ford Genk investeert ongeveer 900 miljoen euro om zichzelf verregaand om te vormen. In de komende vier jaar wordt jaarlijks een nieuw product gelanceerd. In augustus of september volgend jaar begint Genk de nieuwe Focus te bouwen. Eind 2005 volgt de start van de nieuwe Galaxy, een grote monovolumewagen. In 2006 is het de beurt aan een kleine monovolumewagen. De nieuwe Mondeo volgt in 2007.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen