< Terug naar overzicht

Drank halen en roken blijven grootste afleidingen op de werkvloer (en dus niet sociale media)

Traditionele activiteiten (als wat te drinken halen, naar het toilet gaan of roken) houden medewerkers het meest van hun werk. Sociale media en surfen op het internet blijken daarentegen (onverwacht) kleinere afleiders te zijn.

HR-dienstverlener Bamboo bevroeg ruim 1000 Amerikanen welke activiteiten het meeste tijd kosten en afleiden. En dat zijn niet voornamelijk digitale activiteiten. Een andere opvallende conclusie is dat vooral het hogere management heel wat tijd verliest door allerlei afleidingen.

Een vijfde van de medewerkers is van mening dat afleidingen hun prestaties negatief beïnvloeden. Eenzelfde aantal zegt echter dat deze afleidingen hun productiviteit en efficiëntie juist ten goede komen. Misschien geeft het hogere management dus toch het goede voorbeeld.

Welke activiteiten kosten het meeste tijd?

  • Korte pauzes nemen om naar de cafetaria of rookruimte te gaan.
  • Naar het toilet gaan.
  • Keuvelen met collega's.
  • Contact houden met familie/gezin (via telefoon, sms, e-mail of sociale media).
  • Op internet surfen voor persoonlijke zaken (zoals online-shoppen, huizen bekijken of vakanties boeken).
  • Contact houden met vrienden (via telefoon, sms, e-mail of sociale media).
  • Sociale media (niet-werkgerelateerd).
  • Tv kijken (ook via mobiele telefoon en pc).

Positieve bijdrage

De medewerkers die van mening zijn dat enige afleiding hun productiviteit verbetert, vinden dat de volgende vijf activiteiten het meeste bijdragen aan die verbetering:

  • Korte pauzes nemen, even van je bureau wegstappen (bijvoorbeeld naar de cafetaria gaan).
  • Een goede lunchpauze nemen (dus niet achter het bureau eten).
  • Contact houden met familie/gezin (via telefoon, sms, e-mail of sociale media).
  • Keuvelen met collega's.
  • Naar muziek luisteren.

Negatieve invloed

De medewerkers die aangeven dat afleidingen hun prestaties negatief beïnvloeden, geven de volgende vijf activiteiten aan die daaraan het meeste bijdragen:

  • Sociale media (niet-werkgerelateerd).
  • Contact houden met familie/gezin (via telefoon, sms, e-mail of sociale media).
  • Korte pauzes nemen om naar de cafetaria of rookruimte te gaan.
  • Contact houden met vrienden (via telefoon, sms, e-mail of sociale media).
  • Op het internet surfen voor persoonlijke zaken (bijvoorbeeld online-shoppen, huizen bekijken of vakanties boeken).

Andere opvallende bevindingen

  • Bijna de helft van de medewerkers (47 procent) geeft aan dat zij minder dan 30 minuten per week niet productief zijn door onnodige afleidingen.
  • 56 procent van de medewerkers geeft aan dat ze proberen de tijd die ze hebben gespendeerd aan persoonlijke, niet-werkgerelateerde activiteiten in te halen door thuis of over te werken. 39 procent van hen werkt zelfs dagelijks een half uur meer om ‘het goed te maken’.
  • Twee derde van de medewerkers is van mening dat op het werk sociale media bezoeken, bijvoorbeeld als pauze-activiteit, moet kunnen.

Conclusie

Werk en privé lopen steeds meer door elkaar. Medewerkers erkennen dat ze met privézaken op het werk bezig zijn, maar compenseren dat zelf. Ook leidinggevenden spenderen heel wat tijd aan afleidende bezigheden op de werkvloer, de boog hoeft dan ook niet altijd gespannen te staan.

Bron: BambooHR (bamboohr.com)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen