< Terug naar overzicht

Dienstverlening blokkeert strategische activiteiten HR

Driekwart van de HR-leidinggevenden is ervan overtuigd dat strategische activiteiten geblokkeerd worden door de te grote focus op dienstverlening.

Een onderzoek uitgevoerd door rekruteringsbureau Profiles Resource Management onder 100 HR-directeuren onthult de - in de ogen van leidinggevende HR-professionals - belangrijkste obstakels voor meer strategische activiteiten. Driekwart van de ondervraagden verwees naar de focus van de HR-functie op dienstverlening als voornaamste obstakel. Andere barrières die de tijd opslokken die eventueel aan strategische activiteiten besteed zou kunnen worden, zijn ontoereikende systemen en processen (54%), bedrijfscultuur en de weerstand tegen verandering (49%). Respondenten uit grotere bedrijven haalden ook een gebrek aan vaardigheden in de HR-afdeling aan als mogelijke hindernis (56%).
De studie brengt ook aan het licht dat 60% van de grotere bedrijven nog steeds het generalistisch HR-model hanteren, waarbij tijd en middelen geconcentreerd worden op het leveren van HR-diensten. Ongeveer een derde van de respondenten uit grote bedrijven gaf ook aan dat het aantal HR-medewerkers de jongste vijf jaar teruggedrongen werd. HR blijft aan invloed en geloofwaardigheid winnen maar het lijkt erop dat het complex wettelijk kader, het toegenomen aantal wetten en regels en de nadruk die bedrijven leggen op het collectief risico van HR-dienstverlening een zwaardere taak gemaakt hebben.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen