< Terug naar overzicht

Depressief of stressklachten? Laat je medewerkers niet over aan Dr Google

Depressie, stress en andere mentale problemen zijn nog te veel een taboe op het werk. Daardoor slaan ze veel te vaak toe en veroorzaken ze ontzettende kosten. Wat moet er dan wel gebeuren?

Om de twee seconden googelt er iemand ‘depressie’ in Groot-Brittannië, zo blijkt uit een analyse van Google-gegevens. Meestal gaat het om mensen die zelf een diagnose willen stellen. Eigenlijk is dit dan ook op te vatten als een alarmsignaal, aldus professor Sir Cary Cooper (hoogleraar Organisatiepsychologie en Gezondheid aan Lancaster University en stichter van consultancybedrijf Roberston Cooper). Meer en meer mensen richten zich tot dr Google in plaats van een bevoegde arts te raadplegen, zeker als het om psychologische en werkgerelateerde zaken gaat. Professor Cooper ziet daarin een bevestiging dat er nog altijd een maatschappelijk taboe en al zeker een stigma heerst over mentale problemen.

De vrees op een brandmerk is het hevigst op het werk. Collega’s en superieuren mogen het zeker niet te weten komen, want dat zou een zwaktebod zijn. Nochtans gaan er alleen in het VK meer dan 15 miljoen werkdagen verloren aan stress en depressies (volgens een recent Oeso-rapport). Het niet adequaat behandelen van mentale problemen heeft dan ook enorme gevolgen, zowel op de individuen, als op bedrijven en maatschappij.

Wat moet er dan wel gebeuren? Een oproep om mentale problemen of zelfs maar een dipje te melden, zal wel niet bijster veel uitmaken. Daarom zit er volgens professor Cooper maar één ding op: de organisaties moeten zelf werk maken van preventiecampagnes en het probleem bespreekbaar maken. Het callcenter van American Express in Phoenix (Arizona) heeft dat alvast begrepen en geeft hun medewerkers de mogelijkheid om een consultant in te schakelen als ze dat nodig achten.

Die reactie is mooi, maar uiteraard nog lang niet voldoende. Het komt er nu eerst en vooral op aan het probleem bespreekbaar te maken, het taboe weg te werken, het stigma op te heffen. Daarom moeten lijnmanagers opgeleid worden om stress en mentale problemen te leren ‘zien’ en er ook een gesprek over durven aan te gaan. 

Bron: PM Daily (cipd.co.uk/pm/peoplemanagement), CIPD (cipd.co.uk)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen